Tilsyn med tandområdet
Få overblik over, hvordan et tilsyn foregår på tandområdet. Find målepunkterne for hhv. tandklinikker og kliniske tandteknikere, som vi anbefaler, I læser, inden vi kommer på besøg. Find også refleksionspunkter.
Sådan foregår tilsynet
Vi anbefaler, at I læser målepunkterne, men ellers kræver et tilsynsbesøg ingen særlig forberedelse. De tilsynsførende kommer for at observere den faglige standard, som den plejer at være.
Målepunkter er udgangspunktet for, hvad vi fokuserer på ved tilsynene, og for hvert målepunkt har vi defineret en række krav for at præcisere, hvad målepunktet drejer sig om.
Inden tilsynet
- I modtager et varslingsbrev minimum 6 uger før tilsynet.
- I varslingsbrevet beskrives bl.a., hvad grunden til tilsynet er, og hvem der skal være tilstede fra behandlingsstedet og hvor lang tid tilsynet vil vare. Man kan også se hvilke målepunkter, som vil blive anvendt, og dermed hvad vi vil undersøge ved tilsynet.
- Varsling muliggør, at ledelsen er til stede under hele tilsynet, og at relevant personale kan deltage i nødvendigt omfang, ligesom behandlingsstedet med det samme kan gå i gang med at rette op på eventuelle utilfredsstillende forhold og dermed forbedre patientsikkerheden inden tilsynet.
- Vi kan udføre uvarslede tilsynsbesøg. Det kan bl.a. ske, hvis vi vurderer, at formålet med tilsynet vil være forspildt ved varsling, hvis der er afgørende hensyn til private eller offentlige interesser, eller hvis der er tale om meget alvorlige forhold, som gør det nødvendigt at udføre et tilsynsbesøg øjeblikkeligt.
- Vi følger varslingsreglerne i retssikkerhedsloven ved undersøgelse af private lokaliteter, som anvendes til beboelse, og andre rum, der ikke er offentligt tilgængelige, f.eks. undersøgelses- og behandlingsrum,, baglokaler, vagtrum m.v.
Tilsynsbesøget
Tilsynet starter med en indledende samtale, som regel med behandlingsstedets ledelse eller den virksomhedsansvarlige læge/tandlæge. Ved samtalen forklarer den tilsynsførende bl.a., hvad formålet med tilsynet er.
Efter samtalen gennemføres selve tilsynet som en blanding af observation, interview med personale og gennemgang af materiale, fx journaler. Der rundes af med en tilbagemelding til behandlingsstedet. Hvis der er anmærkninger, vil I få at vide, hvad I skal gøre.
Efter tilsynet
De fleste tilsynsbesøg slutter, når vi har udfærdiget jeres tilsynsrapport, som vi offentliggør her på hjemmesiden. I placeres i én af fire kategorier, der vurderes ud fra, om der er ingen, mindre, større eller kritiske problemer af betydning for patientsikkerheden. Læs mere om hvad kategorierne betyder
I de tilfælde, hvor tilsynet afslører større problemer, fortsætter processen, hvilket kan medføre genbesøg eller sanktioner.
Gældende målepunktssæt for tandklinikker
Gældende målepunktssæt for kliniske tandteknikere
Godt at vide for tandlæger
Medicinsk anamnese
Må tandlæger lægge patientens egne oplysninger om medicinforbrug til grund for den medicinske anamnese?
Ja, det må tandlæge godt. Det er tandlægens egen vurdering af patientens kognitive tilstand, der skal lægges til grund for om patientens egne oplysninger omkring medicinforbrug antages at være korrekte.
Kan tandlægen anvende patientens egne oplysninger om INR?
Det er tandlægens vurdering af patienten herunder den kognitive tilstand, om patientens oplysninger kan lægges til grund for behandlingen – også når vi taler om INR-værdien. Værdien skal ligge i det terapeutiske niveau på 2-3 og må højst være 3 dage gammel. Dog kan en op til syv dage gammel INR-værdi accepteres, hvis værdien har været stabil gennem længere tid.
Du kan finde mere information om NIR her:
Må tandlæger foretage opslag på FMK uden patientens udtrykkelige og informerede samtykke?
Ja, det må tandlæger gerne, men kun i forbindelse med konkrete behandlinger, hvor tandlægen sundfagligt vurderer, at det er nødvendigt.
Hvordan defineres et invasivt indgreb?
Et invasivt indgreb defineres som et indgreb med penetration eller kontakt til underliggende væv, for eksempel blodbanen, dog med undtagelse af indgreb i tændernes hårdtvæv.
Journalføring og røntgen
Skal uanvendelige røntgenbilleder altid gemmes?
Et røntgenbillede, der ikke er taget korrekt, men som sundhedsfagligt vurderes at kunne få relevans for senere diagnostik skal bevares. Det betyder i praksis, at hvis et billede er helt sværtet, må det gerne slettes, men det skal journalføres at billede er taget og at det er slettet.
Kan indikationen for røntgenoptagelse ligge i det journalførte ordvalg?
Journalen skal være entydig, og det kan tandlægen sikre ved at bruge ordet indikation i sin journalføring. Manglende brug af ordet indikation i journalføringen medfører ikke nødvendigvis, at journalføringen er mangelfuld. Journalen kan være fyldestgørende ved brug af et andet ordvalg end indikation, fx i en behandlingssituation, hvor der er udført en rodbehandling og der er journalført ordet kontrolrøntgen. Det skal stadig være entydigt, at det er et kontrolrøntgen af rodbehandlingen.
Er det nødvendigt at foretage røntgenbeskrivelse af efterfølgende røntgenbilleder af samme område i samme behandlingsseance?
(Her refereres der fx til rodbehandling, hvor der tages et røntgenbillede for at vurdere rodlængde, og senere i samme behandlingsseance tages et røntgenbillede på indikationen kontrol).
Det er ikke nødvendigt at beskrive et nyt røntgenbillede, hvis dette billede gengiver sammen område og samme strukturer som røntgenbillede optaget tidligere i samme seance. Det er altid en sundhedsfaglig vurdering i det konkrete tilfælde om, det er nødvendigt at beskrive røntgenbillede nr. 2 yderligere. Er der områder på røntgenbillede nr. 2, der ikke forekommer på det første billede, må området beskrives under billede nr. 2.
Er det et krav, at røntgenbeskrivelsen ligger i kontinuationen, hvis den kan læses ud af et diagram, fx et cariesdiagram?
Et røntgenbillede er en undersøgelse, der kræver en journalført beskrivelse. Det skal fremgå af den journalførte beskrivelse, at det er fund diagnosticeret ud fra røntgenbilledet, så der entydigt kan skelnes mellem røntgenfund og kliniske fund. Selve røntgenbeskrivelsen behøver ikke nødvendigvis fremgå af selve kontinuationen, men det skal i så fald ved krydshenvisning fremgå, hvor røntgenbeskrivelsen er placeret i journalsystemet. Hvis røntgenbeskrivelsen skal ligge i tanddiagrammet, skal der i diagrammet kunne skelnes mellem kliniske fund og radiologiske fund.
Skal der journalføres informeret samtykke for hver enkelt behandlingsseance, eller kan der gives ét samlet informeret patientsamtykke til én behandlingsplan?
Der skal kun gives et samlet informeret samtykke til en samlet behandlingsplan. Har patienten givet informeret samtykke til et behandlingsforløb – det kan være større eller mindre – er det ikke nødvendigt at indhente yderligere samtykke under behandlingsforløbet, medmindre der forekommer afvigelser fra det planlagte behandlingsforløb.
Du kan finde mere information om Informeret samtykke og journalføring heraf her:
Værd at vide om informeret samtykke og journalføring heraf på det tandfaglige område
Medicinhåndtering og administration
Hvordan skal medicin opbevares på en tandklinik?
Medicinen skal opbevares forsvarligt i et aflåst skab, så uvedkommende ikke kan komme til den. På det sundhedsfaglige tilsyn har vi fokus på opbevaring af smertestillende medicin, antibiotika og afhængighedsskabende lægemidler.
Sterile pakninger
Hvorfor skal alle instrumenter der bruges i munden på patienter autoklaveres?
På tandklinikker anvendes sterilisation til kritisk og semikritisk udstyr/instrumenter. Ifølge Spauldings klassifikation af medicinsk udstyr omfatter kritisk udstyr instrumenter, som anvendes til kirurgiske eller andre invasive indgreb, der medfører kontakt til blodbanen (fx tandrensning) eller andet sterilt væv (fx rodkanalen), mens semikritisk udstyr anvendes ved kontakt med intakte slimhinder uden penetration til underliggende væv og blodbanen. Da langt de fleste procedurer i mundhulen indebærer en risiko for brud på hud eller slimhinde (blødning), og dermed kontakt til underliggende væv og blodbanen, anvendes sterilisation – og ikke desinfektion – til slutbehandling af instrumenter til tandbehandling.
Hvorfor skal desinficerede instrumenter være sterilt pakket, når disse instrumenter ved anbrud tages med en usteril handske og lægges på en usteril bakke?
Det er en sundhedsfaglig vurdering, om der ved det invasive indgreb er behov eller ikke behov for sterile handsker. Instrumenter skal håndteres så den del af instrumentet, der kommer i forbindelse med blodbanen ikke berøres af usterile handsker. Det sterile instrument bør ikke lægges på en usteril bakke, men på en steril serviet eller eventuelt på den sterile side af den sterile autoklavepose, som instrumentet har været pakket i.
Som eksempel: Ved pochemåling vil det oftest kun være spidsen af pochemåleren, der kommer i kontakt med blodbanen, sundhedspersonens handsker behøver ikke at komme i kontakt med hverken blodbane eller spidsen på pochemåleren, der kan ligge på den usterile bakke i den sterile sides af den åbne sterile pose.
Delegerede opgaver
Hvordan kan sundhedsfaglig forbeholdt virksomhed delegeres, og hvem kan den sundhedsfagliges forbeholdte opgaver delegeres til?
Tandlæger har et virksomhedsområde, der er forbeholdt tandlæger og er angivet i autorisationsloven. Den forbeholdte tandlægevirksomhed omfatter forebyggelse af instrumentel og medikamentel art, diagnostik og behandling af anomalier, læsioner og sygdomme i tænder, mund og kæber.
Tandplejere har et virksomhedsområde, der er forbeholdt for tandplejere og ligeledes angivet i autorisationsloven. Tandplejeres virksomhed omfatter patientundersøgelse, fjernelse af hårde tandbelægninger og rodafglatning, pudsning og polering af tandrestaureringer, herunder fjernelse af fyldningsoverskud, samt anlæggelse af infiltrationsanalgesi (lokalbedøvelse). Virksomhed som tandplejer omfatter endvidere instrumentel fjernelse af bløde tandbelægninger, afpudsning af tænderne, indsætning og aftagning af tandreguleringsapparatur og fluoridbehandling og fissurforsegling på tænder med caries, som kræver nonoperativ cariesbehandling.
Tandplejer kan kun foretage tandlægeforbeholdt virksomhed som medhjælp.
Klinikassistenter kan kun foretage tandlæge- og tandplejerforbeholdt virksomhed som medhjælp.
Alle former for forbeholdt virksomhed kan delegeres med undtagelse af ordination, udformning af erklæringer til offentlig brug, beslutninger om brug af tvang samt delelementer i kosmetiske behandlinger herunder forundersøgelser, valg af behandlinger og indikation.
Kravet til delegation er:
- Udvælgelse og oplæring af den person, opgaven skal delegeres til, skal ske med omhu og samvittighedsfuldhed.
- Tilsyn af medhjælps delegeret arbejde
- Mulighed for at medhjælp kan tilkalde hjælp
- Indhentelse af informeret samtykke
- Udformning af en instruks.
Kravet til instrukser er:
- Den skal være skriftlig
- Den skal indeholde en relevant og entydig beskrivelse af opgaven
- En præcisering af hvem instruksen er rettet mod
- Dato for ikrafttrædelse og angivelse af versionsnummer
- Information om hvem der udarbejdet instruksen og hvem der er ansvarlig for delegationen
Hvor detaljeret instruksen skal være, afhænger af, hvor stor en risiko for patientsikkerheden, der er forbundet med den sundhedsfaglige virksomhed, instruksen handler om og hvor stor erfaring medhjælp har i at udføre opgaven.
Du kan finde mere information om kravet til delegation i:
Værd at vide om delegation af forbeholdt virksomhed i tandklinikker
Er accept til behandling det samme som informeret samtykke?
Et informeret samtykke til behandling indebærer ikke kun patientens accept af behandlingen, men også, at patienten har fået information om prognose, eventuelle komplikationer i forbindelse med den foreslåede behandling samt et estimeret prisoverslag. Hvor det er relevant, skal patienten informeres om forsvarlige alternative behandlingsmuligheder. Informationen skal være begrundet i de konkrete kliniske fund, så patienten kan få mulighed for at vælge eller fravælge behandlingen på et oplyst grundlag. Patienten skal altid informeres fuldt ud, men detaljeringsgraden af den journalførte information skal begrundes i risiko for komplikationer og patientens erfaring med den konkrete form for behandling. Ved en tandrensning vil det være tilstrækkeligt at journalføre informeret samtykke. Ved en implantatbehandling skal der journalføres prognose for behandling, komplikationer, estimeret pris og evt. alternativ behandling, medmindre patienten har fået indsat flere andre implantater med samme prognose, risici m.v.
Fravælger patienten en behandling skal patienten informeres om konsekvensen ved fravalget, og det skal journalføres.
Læs mere om informeret samtykke på tandklinikker: Værd at vide om informeret samtykke på tandklinikker
Godt at vide for tandplejere
Behandlingsstedets organisering, herunder delegerede opgaver
Hvor beskrivende skal en skriftlig instruks være i forbindelse med delegation af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed?
Tandplejere har eget forbeholdte virksomhedsområde og kan både være medhjælp og delegerende sundhedsperson.
Aller former for forbeholdt virksomhed kan delegeres med undtagelse af ordination, udformning af erklæringer til offentlig brug, beslutninger om brug af tvang samt delelementer i kosmetiske behandlinger herunder forundersøgelser, valg af behandlinger og indikation.
Kravet til delegation er:
- Udvælgelse og oplæring af den person, opgaven skal delegeres til, skal ske med omhu og samvittighedsfuldhed.
- Tilsyn af medhjælps delegeret arbejde
- Mulighed for at medhjælp kan tilkalde hjælp
- Indhentelse af informeret samtykke
- Udformning af en instruks.
Kravet til instrukser er:
- Den skal være skriftlig
- Den skal indeholde en relevant og entydig beskrivelse af opgaven
- En præcisering af hvem instruksen er rettet mod
- Dato for ikrafttrædelse og angivelse af versionsnummer
- Information om hvem der udarbejdet instruksen og hvem der er ansvarlig for delegationen
Hvor detaljeret instruksen skal være, afhænger af, hvor stor en risiko for patientsikkerheden, der er forbundet med den sundhedsfaglige virksomhed, instruksen handler om og hvor stor erfaring medhjælp har i at udføre opgaven.
Du kan finde mere information om kravet til delegation i:
Værd at vide om delegation af forbeholdt virksomhed i tandklinikker
Er der tale om delegeret forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed, når klinikassistenter foretager intraorale røntgenoptagelser eller optagelser med orthopantomografer eller cephalostater?
Røntgenoptagelser, herunder intraorale røntgenoptagelser, optagelser med orthopantomografer og cephalostater, kan udføres af tandplejere, tandlæger og tandklinikassistenter med røntgenuddannelse, Det betyder, at tandplejere og klinikassistenter med røntgenuddannelse kan udføre røntgenoptagelser selvstændigt, uden at det sker på delegation.
I lov om ioniserende stråling og strålebeskyttelse fremgår det, at alle relevante arbejdstagere skal oplæres til og instrueres i at udføre arbejdet strålebeskyttelsesmæssigt forsvarligt, og det skal sikres, at deres kompetencer vedligeholdes og opdateres under inddragelse af relevant ny viden m.v.
Indikationen for optagelse af intraorale røntgenoptagelser skal stilles af en tandplejer eller en tandlæge. Indikationen for optagelse med orthopantomografer eller cephalostater skal stilles af en tandlæge.
Indikation for optagelse med dentale Cone Beam CT-skannere er forbeholdt tandlæger, der har gennemført en anerkendt supplerende uddannelse. Optagelse med dentale CBCT-scannere kræver, at man er uddannet som tandlæge, tandplejer eller tandklinikassistent med røntgenuddannelse og skal desuden have gennemført praktisk kursus i CBCT dentalrøntgen.
Det er Sundhedsstyrelsen, Strålebeskyttelse der fortolker den lovgivning, der lægges til grund for ovenstående.
Er der tale om delegeret forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed, når klinikassistenter tager aftryk, fremstiller et provisorium, foretager tandrensning eller afpudsning?
Der er tale om delegation, når en autoriseret sundhedsperson med et forbeholdt virksomhedsområde, fx en tandplejer eller en tandlæge, bruger en medhjælp, fx en klinikassistent, til at udføre en tandrensning, der ligger inden for både tandlægers og tandplejeres forbeholdte virksomhedsområde. Det er alle elementer i de forbeholdte behandlingerne, der skal delegeres. Delelementer i fx krone-behandling kan være pocheudpakning, aftryk og fremstilling af provisorier. Disse delelementerne skal delegeres, hvis de udføres af klinikassistenter eller tandplejere. Tandrensninger og afpudsninger kan delegeres af tandlæger og tandplejere til klinikassister – så er tandlæge eller tandplejer delegerende sundhedsperson og klinikassistenten er medhjælp.
Tandlæges forbeholdte virksomhedsområde omfatter forebyggelse af instrumentel og medikamentel art, diagnostik og behandling af anomalier, læsioner og sygdomme i tænder, mund og kæber.
Tandplejeres virksomhedsområde omfatter patientundersøgelse, fjernelse af hårde tandbelægninger og rodafglatning, pudsning og polering af tandrestaureringer, herunder fjernelse af fyldningsoverskud, samt anlæggelse af infiltrationsanalgesi (lokalbedøvelse). Virksomhed som tandplejer omfatter endvidere instrumentel fjernelse af bløde tandbelægninger, afpudsning af tænderne, indsætning og aftagning af tandreguleringsapparatur og fluoridbehandling og fissurforsegling på tænder med caries, som kræver nonoperativ cariesbehandling.
Er der tale om delegeret forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed, når klinikassistenter foretager mundhygiejneinstruktion?
Mundhygiejneinstruktion, der har til hensigt at behandle sygdomme, såsom gingivitis, er forbeholdt virksomhed. Klinikassistenter, som skal udføre mundhygiejneinstruktion på en konkret indikation af sygdom i tænder, mund og kæber, skal derfor udføre dette på delegation.
Mundhygiejneinstruktion, der alene har til hensigt at forebygge sygdomme, såsom gingivitis og caries, er ikke forbeholdt virksomhed, men skal selvfølgelig udføres patientsikkert og med omhu og samvittighedsfuldhed af den sundhedsperson, der varetager opgaven.
Hvis den som delegerer en opgave, fx tandlægen, har journalført, at patienten har samtykket til en behandling på delegation, skal medhjælpen så også journalføre samtykket? Og hvad skal medhjælpen journalføre?
Hvis patienten har givet samtykke til tandplejeren om, at en behandling må ske på delegation, og tandplejeren har journalført dette, fx i forbindelse med journalføring af behandlingsplanen, er der ikke krav om, at medhjælpen også journalfører patientsamtykket, når den delegerede behandling udføres. Medhjælpen, som udfører behandlingen på delegation, skal journalføre den behandling, som medhjælp udfører.
Du kan finde mere information om kravet til delegation i:
Værd at vide om delegation af forbeholdt virksomhed i tandklinikker
Hvornår skal en tandplejer henvise til en tandlæge?
- Tandplejeren skal henvise til en tandlæge, hvis der er tale om en risikopatient, der på grund af generelle lidelser og/eller tilstande eller på grund af medicinindtag har forøget risiko for komplikationer i forbindelse med en odontologisk behandling. Ved en risikopatient forstås i denne forbindelse blandt andet patienter med hjerte- og kredsløbslidelser, endokrine lidelser, transplanterede organer, psykiske sygdomme, visse hæmatologiske lidelser samt patienter, der har modtaget strålebehandling på hoved og hals. Patienten skal tilses af tandlægen inden behandlingen påbegyndes. Hvis patienten ikke vil lade sig undersøge af en tandlæge, skal tandplejeren undlade at behandle patienten.
- Tandplejeren skal henvise til en tandlæge, hvis patienten har et komplekst behandlingsbehov. Patienter med et komplekst behandlingsbehov er bl.a. patienter, der skal have ekstraktioner og efterfølgende protetiske erstatninger. Patienten skal tilses af tandlægen, inden behandlingen påbegyndes. Hvis patienten ikke vil lade sig undersøge af en tandlæge, skal tandplejeren undlade at behandle patienten.
- Tandplejeren skal henvise til tandlægen, hvis patienten ikke responderer som forventet på behandlingen. Patienten skal tilses af tandlægen, inden behandlingen fortsættes. Hvis patienten ikke vil lade sig undersøge af en tandlæge, skal tandplejeren undlade at behandle patienten.
- Tandplejeren skal henvise til en tandlæge, hvis patientens behandlingsbehov ligger uden for tandplejerens virksomhedsområde. Tandlæge skal udarbejde den konkrete behandlingsplan, hvor behandlingerne ligger uden for tandplejerens virksomhedsområde. Tandplejeren kan dog godt påbegynde behandlingen, før patienten er blevet tilset af tandlægen.
Hvilke instrukser for arbejdsgange og procedurer skal den virksomhedsansvarlige tandlæge/overtandlægen sikre er udarbejdet, og skal de foreligge skriftligt?
Dette målepunkt er ikke relevant på tandplejerklinikker, hvor der ikke er mere end en tandlæge tilknyttet klinikken.
De arbejdsforhold, der kan udgøre et svigt i patientsikkerheden, skal risikovurderes af den virksomhedsansvarlige tandlæge/overtandlægen. Afhængig af graden af alvorlighed skal den virksomhedsansvarlige tandlæge/overtandlægen sørge for, at der på klinikken er en arbejdsgang, der sikrer at risikoen mindskes i størst muligt omfang. Det kan fx omfatte, hvordan klinikken sikrer korrekt journalføring. Det er en sundhedsfaglig vurdering, hvorvidt den konkrete procedure skal dokumenteres skriftligt. Der er dog krav til at klinikken har skriftlige procedurer for, hvordan man på klinikken skal håndtere et IT-nedbrud.
Der er ligeledes krav om skriftlige retningslinjer for alle infektionshygiejniske procedurer på klinikken herunder for rengøring, så den efterlever de Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer.
NIR for tandklinikker indeholder de beskrivelser der kan anvendes som retningslinjer for de infektionshygiejniske procedurer. Det kan dog være nødvendigt med tilpasninger i forhold til lokale forhold.
Tilsynsbesøg og tilsynsrapport
Hvad dækker de kategorier over, som klinikkerne placeres i efter tilsynsbesøg?
Tilsynsbesøgets resultater lægges til grund for en vurdering, der kategoriserer klinikkerne i en kategori fra 0-3, hvor der på klinikken i:
- kategori 0 ikke er nogen problemer af betydning for patientsikkerheden
- kategori 1 er mindre problemer af betydning for patientsikkerheden
- kategori 2 er større problemer af betydning for patientsikkerheden
- kategori 3 er kritiske problemer af betydning for patientsikkerheden.
I kategori 0 har klinikken opfyldt alle målepunkterne og skal derfor ikke foretage sig yderligere med baggrund i tilsynsbesøget.
I kategori 1 kan Styrelsen for Patientsikkerhed henstille til, at klinikken fremadrettet opfylder det eller de uopfyldte målepunkter. Styrelsen kan bede behandlingsstedet fremsende en handleplan for, hvordan man vil sikre, at de uopfyldte målepunkter opfyldes. Det vil fremgå af tilsynsrapporten, hvilke målepunkter der under tilsynsbesøget er vurderet at være uopfyldt.
I kategori 2 vil styrelsen stille krav om, at klinikken fremadrettet opfylder det eller de uopfyldte målepunkter. Kravet vil blive udtrykt ved et påbud, der er en sanktion, jf. Sundhedslovens § 215 b. Inden sanktionen bliver endeligt givet, får klinikken påbuddet i høring. Dette betyder, at klinikken kan indsende kommentarer vedrørende eventuelle faktuelle fejl i tilsynsrapporten. Baggrunden for at udstede et påbud kan fx være, at store dele af målepunktssættet er uopfyldt. I sådanne tilfælde kan styrelsen udstede et påbud om, at klinikken ændrer procedurerne, så målepunkterne fremadrettet er opfyldt. Når klinikken kan dokumentere, at målepunkterne er opfyldt, ophæves påbuddet. Ofte vil det kræve, at styrelsen kommer på et genbesøg for at sikre, at de ændrede procedurer er implementeret, mens klinikken er i drift. Et nyt besøg kaldes et reaktivt tilsynsbesøg, og klinikken får en ny tilsynsrapport.
I kategori 3 kan styrelsen udstede et påbud om, at klinikken helt eller delvist skal indstille sin virksomhed. Denne sanktion er sjælden. Baggrunden kan fx være, at hele målepunktssættet er uopfyldt. I sådanne tilfælde kan styrelsen påbyde klinikken, at der ikke må foretages sundhedsfaglig virksomhed på klinikken, før klinikken har fjernet de problemer, der udgør en kritisabel risiko for patientsikkerheden. Denne sanktion kræver, at styrelsen kommer på et genbesøg for at sikre, at de ændrede procedurer er implementeret, og at klinikken evner og har viljen til at fastholde de ændrede procedurer, mens klinikken er i drift. Et nyt besøg kaldes et reaktivt tilsynsbesøg, og klinikken får en ny tilsynsrapport.
Hvilke krav stiller styrelsen til opfølgning på henvisninger?
Styrelsen for Patientsikkerhed arbejder for at sikre patienterne et sikkert behandlingsforløb, også når behandlingen skal foretages af flere forskellige sundhedsfaglige personer. Derfor har styrelsen fokus på klinikkens procedurer vedrørende henvisninger.
Ved intern henvisning af en patient fra en sundhedsperson til en anden i samme klinik kan aftalebogen sammen med patientens journal gøre det ud for en henvisning.
Når en tandlæge eksempelvis henviser patienten til en parodontitisbehandling hos en tandplejer i samme klinik, kan aftalebogen bruges til at dokumentere, at patienten har fået en ny tid. Og de fleste journalføringssystemer vil automatisk generere en journalnote i kontinuationen med information om, at patienten har fået en tid, når der bookes en tid i aftalebogen.
Ved henvisning af en patient til en anden klinik i tilfælde, hvor der ikke er mistanke om malign patologi, vil styrelsen gennem interview sikre sig, at der er en procedure for henvisning. I disse tilfælde er den henvisende sundhedsperson ikke forpligtet til at sikre sig, at modtageren har modtaget og forstået henvisningen.
Ved henvisning af en patient til en anden klinik i tilfælde, hvor der er mistanke om en malign patologi, vil styrelsen gennem interview desuden sikre sig, at der er en procedure for henvisning, der sikrer, at modtageren har modtaget og forstået henvisningen.
Hvis en tandplejer henviser en patient til en tandlæge med baggrund i at patienten er en risikopatient, behandlingsbehovet er komplekst eller patientens patologi ikke responderer som forventet på behandling, må tandplejeren ikke behandle patienten, før patienten har været hos en tandlæge.
Hvor langt tilbage i journalerne kigger den tilsynsførende?
Ved det sundhedsfaglige tilsyn ser Styrelsen for Patientsikkerhed som hovedregel på journalnotater foretaget af alle behandler på klinikken, udvalgt som stikprøver. Udvælgelsen sker med udgangspunkt i patientbehandlinger foretaget inden for de seneste uger. Der ses ikke på journalføring af ældre dato, medmindre det har relevans for opfyldning af målepunktet. Styrelsens organisatoriske sundhedsfaglige tilsyn skal sikre patientsikkerheden fremadrettet.
Hvor skal rapporten offentliggøres?
Tilsynsrapporten bliver lagt på Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside i 3 år.
I samme periode skal klinikken have rapporten liggende tilgængeligt på klinikken samt offentliggjort på klinikkens hjemmeside.
Hvorfor skal rapporten offentliggøres?
Offentliggørelsen skal ske, så patienterne kan orientere sig i rapporten forud for besøg på klinikken og af hensyn til transparensen i sundhedsvæsenet.
Informeret samtykke
Er accept til behandling det samme som informeret samtykke?
Et informeret samtykke til behandling indebærer ikke kun patientens accept af behandlingen, men også, at patienten har fået information om prognose, eventuelle komplikationer i forbindelse med den foreslåede behandling samt et estimeret prisoverslag. Hvor det er relevant, skal patienten informeres om forsvarlige alternative behandlingsmuligheder. Informationen skal være begrundet i de konkrete kliniske fund, så patienten kan få mulighed for at vælge eller fravælge behandlingen på et oplyst grundlag. Patienten skal altid informeres fuldt ud, men detaljeringsgraden af den journalførte information skal begrundes i risiko for komplikationer og patientens erfaring med den konkrete form for behandling. Ved en tandrensning vil det være tilstrækkeligt at journalføre informeret samtykke. Ved en implantatbehandling skal der journalføres prognose for behandling, komplikationer, estimeret pris og evt. alternativ behandling, medmindre patienten har fået indsat flere andre implantater med samme prognose, risici m.v.
Fravælger patienten en behandling skal patienten informeres om konsekvensen ved fravalget og det skal journalføres.
Godt at vide for kliniske tandteknikere
Samarbejde med tandlægen
Hvordan skal man journalføre når der henvises til tandlæge?
I de tilfælde hvor der er krav om henvisning til tandlæge, anbefales det, at der foreligger en henvisning og tilbagehenvisning på skrift med tegning af stel/støtter. Man kan scanne henvisning og sende denne på mail til tandlægen.
Accept af behandlingsplanen fra tandlægen kan modtages pr. mail og derefter journalføres. Simple behandlingsplaner kan modtages pr. telefon og efterfølgende journalføres.
Hvis man anvender mail, skal det foregå sikkert, jf. Datatilsynets vejledning for brug af mail.
Ifølge bekendtgørelse om afgrænsning af kliniske tandteknikeres virksomhedsområde, er den kliniske tandtekniker ansvarlig for vurdering af behandlingsbehovet og for information af og indhentelse af samtykke fra patienten. Desuden skal den kliniske tandtekniker forud for behandlingen henvise patienten til undersøgelse og forbehandling af tænder, mund og kæber hos en tandlæge.
Bekendtgørelse om afgrænsning af kliniske tandteknikeres virksomhedsområde fastsætter desuden:
§1, stk. 3: Aftagelige delvise tandproteser udføres i overensstemmelse med en behandlingsplan, der fastlægges i et samarbejde mellem den kliniske tandtekniker og tandlægen.
§1, stk. 4: Den kliniske tandtekniker må uden henvisning til en tandlæge forny aftagelige delvise tandproteser, når de pågældende patienter inden for de seneste 6 måneder har været undersøgt af en tandlæge.
§2: Kliniske tandteknikeres behandling med aftagelige hele og delvise immediatproteser foretages i fællesskab med en tandlæge.
§3: Kliniske tandteknikeres behandling med aftagelige hele og delvise tandproteser, der fæstnes til implantater og lignende, foretages i fællesskab med en tandlæge.
Delegation af forbeholdt virksomhed
Hvad betyder delegation?
Der er tale om delegation, når en autoriseret sundhedsperson med et forbeholdt virksomhedsområde bruger en medhjælp til at udføre sundhedsfaglig virksomhed, der ligger inden for den autoriserede sundhedspersons forbeholdte virksomhedsområde.
Delegation af forbeholdt virksomhed kræver:
- at den person (medhjælp), opgaven skal delegeres til, udvælges med omhu og samvittighedsfuldhed
- udformning af en skriftlig instruks
- oplæring af medhjælp i den delegerede opgave
- løbende tilsyn med udførelsen af opgaven.
- at medhjælp har mulighed for at tilkalde hjælp
- at der indhentes og journalføres et informeret samtykke til at opgaven udføres af medhjælp
Læs mere om delegation af forbeholdt virksomhed i vejledning om autoriserede sundhedspersoners benyttelse af medhjælp:
Værd at vide om delegation af forbeholdt virksomhed i tandklinikker
Hvordan skal en instruks for delegeret forbeholdt virksomhed se ud?
Der skal være skriftlige instrukser for delegeret forbeholdt virksomhed. Den skriftlige instruks skal gøre det muligt for medhjælpen at udføre den delegerede forbeholdte virksomhed patientsikkerhedsmæssigt forsvarligt. Instruksen skal være forståelig for den, der skal udføre opgaven, og den skal som minimum indeholde:
- en entydig og relevant beskrivelse af opgaven
- en præcisering af, hvem den er rettet mod
- dato for ikrafttrædelse
- dato for seneste ajourføring
- information om, hvem instruksen er udarbejdet af og hvem der er ansvarlig for delegationen.
Hvor detaljeret instruksen skal være, afhænger af, hvor stor en risiko for patientsikkerheden der er forbundet med den sundhedsfaglige virksomhed, instruksen handler om. Styrelsen har udarbejdet en værd at vide om delegation af forbeholdt virksomhed i tandklinikker:
Værd at vide om delegation af forbeholdt virksomhed i tandklinikker
Informeret samtykke
Hvad er kravet til det informerede samtykke?
Et informeret samtykke til behandling indebærer ikke kun patientens accept af behandlingen, men også, at patienten har fået information om prognose, relevante forebyggelses- og behandlingsmuligheder samt eventuelle komplikationer i forbindelse med den foreslåede behandling. Patienten skal også informeres om konsekvenserne af, at behandling ikke iværksættes. Hvor det er relevant, skal patienten informeres om eventuelle andre fagligt forsvarlige behandlingsmuligheder.
Informationen skal være begrundet i de konkrete kliniske fund, så patienten kan få mulighed for at vælge eller fravælge behandlingen på et oplyst grundlag. Det informerede samtykke og oplysninger om, hvilken mundtlig og skriftlig information der er givet, skal fremgå af patientjournalen.
Hvis patienten ikke har samtykkekompetence, skal det også fremgå af journalen, hvem der kan give samtykke på patientens vegne (stedfortrædende samtykke).
For patienter, der varigt mangler evnen til at give informeret samtykke – fx svært demente eller psykisk udviklingshæmmede – og som derfor ikke er i stand til selv at varetage deres interesser, kan nærmeste pårørende, værge eller fremtidsfuldmægtig give samtykke til behandling. Den eller de, der kan give samtykke, skal handle i patientens interesse og informeres i samme omfang som den habile patient. Patienten skal i så høj grad som muligt inddrages og være med til at bestemme forløbet af undersøgelse og behandling. Hvis patienten i ord eller handling modsætter sig behandlingen, selv om fx nærmeste pårørende har givet samtykke, kan der være mulighed for at iværksætte behandlingen efter reglerne i lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile.
Hvis en patient kun er midlertidigt inhabil, kan de nærmeste pårørende ikke give samtykke til behandling.
Reglerne om patienters retsstilling findes i sundhedsloven.
Reglerne om patienters retsstilling findes i sundhedsloven (retsinformation.dk)
Se desuden Værd at vide om informeret samtykke og journalføring deraf på det tandfaglige område
Hygiejne
Hvad er forskellen på desinficeret og sterilt?
Hvad skal man gøre med instrumenter eller udstyr, der ikke kan komme i en autoklave?
Skal man have henstandskar i både klinikrum og laboratoriet?
Kan man opnå, at instrumenterne bliver sterile, hvis man anvender henstandskar i stedet for autoklave?
Skal bor og aftryksskeer autoklaveres?
Kan man både anvende demineraliseret og destilleret vand til autoklaven?
Hvor ofte skal autoklaver køres med hhv. biologisk og kemisk test?
Hvornår skal instrumenter pakkes sterilt?
Hvor lang tid kan instrumenter holde sig sterile, når de er pakket?
Er handsker sterile?
Må man spritte handsker?
Håndhygiejne
Hvad er kravene til håndhygiejne?
Ifølge NIR udføres håndhygiejne før rene opgaver, efter urene opgaver samt før og efter brug af handsker. Hånddesinfektion udført med alkoholbaseret desinfektionsmiddel (indeholder 70-85% ethanol, 80-85% ved gelform) som første valg, og behandlingsstedet skal sikre, at der er adgang til korrekt håndhygiejne.
Må man bruge håndklæde efter håndvask?
I forbindelse med behandlingslokaler skal der være adgang til håndvask med håndsæbe, håndsprit og engangshåndklæder. Som udgangspunkt anbefales papirhåndklæder, men man kan også benytte stofhåndklæder, hvis disse kun anvendes én gang efter vask ved min. 80° C.
Hvad er kravene til vandhanen? Skal den være berøringsfri?
Kravet er at der kan foretages håndvask ved synligt forurenede hænder i tempereret vand fra en ikke-håndbetjent vandhane.
Rengøring
Må man feje eller støvsuge i laboratoriet?
Hvis man har en autoklave stående i laboratoriet, må man ikke feje eller støvsuge. Der må tørmoppes med en ren moppe, hvorefter man lægger den til vask. Derefter skal gulvet vaskes med en ren klud og rent vand tilsat rengøringsmiddel. Overfladen bearbejdes og tørres efter med en ren, tør klud. Rummet betragtes som en ”sterilisation”, og skal rengøres efter hygiejneniveau 5 i NIR.
Hvis man efter desinfektion og autoklavering behandler instrumenter i laboratoriet, må man ikke feje eller støvsuge. Man må tørmoppe med en ren moppe, hvorefter den lægges til vask. Derefter skal gulvet vaskes med en ren klud og rent vand tilsat rengøringsmiddel. Overfladen bearbejdes og tørres efter med en ren, tør klud. Rummet betragtes som en ”sterilisation”, og skal rengøres efter hygiejneniveau 5 i NIR.
Hvis man har patienter i laboratoriet, må man ikke feje eller støvsuge. Man må tørmoppe med en ren moppe, hvorefter den lægges til vask Derefter skal gulvet vaskes med en ren klud og rent vand tilsat rengøringsmiddel. Overfladen bearbejdes og tørres efter med en ren, tør klud. Rummet er et behandlingsrum, og skal rengøres efter hygiejneniveau 5 i NIR.
Hvis man ikke har en autoklave stående, ikke behandler instrumenter efter desinfektion og autoklavering eller har patienter i laboratoriet, må man anvende støvsuger med hepa-filter, men ikke feje, inden gulvet vaskes i laboratoriet. Rummet er et ikke patientrelateret område og skal rengøres efter hygiejneniveau 1-2 i NIR. Du skal lukke døren til behandlingsrummet under rengøring, og den skal være lukket til næste morgen. Har man henstandskar i laboratoriet, skal dette være forsynet med låg.
Relaterede links
- Værd at vide: Om delegation af forbeholdt virksomhed i tandklinikker
- Værd at vide om ordination af afhængighedsskabende lægemidler
- Værd at vide om informeret samtykke og journalføring heraf på det tandfaglige område
- Anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile
- Gode råd om sikker håndtering af materialer på tandklinikken
- Sikker håndtering af patienter i antitrombotisk behandling
- Tandfaglig journalføring
- Utilsigtede hændelser
- Osteonekrose i kæberne