Dine muligheder
Hvis du oplever at noget er gået galt eller hvis du er bekymret for patientsikkerheden har du forskellige muligheder for at gøre os opmærksomme på det:
Hvis du er bekymret over behandlingssted, plejeenhed eller sundhedsperson
Du kan indgive en bekymringshenvendelse på vegne af dig selv eller en anden, hvis du er bekymret for patientsikkerheden. Kontakt os, hvis du har mistanke om, at en sundhedsperson udgør en risiko for sine patienter eller hvis du er bekymret for patientsikkerheden på et behandlingssted eller plejeenhed.
Sådan indgiver du en bekymringshenvendelse
Hvis du har oplevet en utilsigtet hændelse
Hvis du som patient eller pårørende oplever, at noget går galt i forbindelse med behandling eller pleje i sundhedsvæsenet eller på ældreområdet, kan du sende en beskrivelse af din oplevelse. Vi kalder det at rapportere en utilsigtet hændelse. Det hedder en utilsigtet hændelse, fordi det ikke var meningen, at det skulle ske. Ikke desto mindre kan det have haft konsekvenser for dig – eller have været tæt på, at det havde konsekvenser for dig.
Viden fra utilsigtede hændelser bliver brugt til at lære af det, der gik galt - og på den måde forbedre arbejdsgange og bestemte måder at gøre ting på i sundhedsvæsenet.
Sådan rapporterer du en utilsigtet hændelse
Hvis du vil tjekke en sundhedsperson eller klinik
I det offentlige autorisationsregister kan du finde oplysninger om alle sundhedspersoner med en dansk autorisation og se deres aktuelle autorisationsstatus. Du kan også finde kosmetiske behandlingssteder og se, hvilke indgreb en sundhedsperson har autorisation til at foretage.
Sådan slår du op i autorisationsregistret
Se aktuelle påbud
Find en tilsynsrapport
Hvis du vil klage over en behandling
Det er hos Styrelsen for Patientklager, at du kan klage over en sundhedsfaglig behandling. På deres hjemmeside kan du læse, hvordan du klager, hvad dine muligheder er og om sagsbehandlingen.
Gå til Styrelsen for Patientklagers hjemmeside