Lægen udfylder dødsattesten og foretager dødsanmeldelsen
Dødsattesten indberettes af den ligsynsgående læge til Sundhedsdatastyrelsen. Dødsattestens ene del (side 1) indeholder oplysninger om, hvor og hvornår en person er død, og lægen udleverer efter ligsynet en kopi af dødsattestens side 1 til de pårørende eller til den bedemand, som skal varetage begravelsen.
Dødsattestens anden del (side 2) indeholder de oplysninger der tilgår dødsårsagsregisteret. Det er oplysninger om dødsmåden og dødsårsagen. Oplysningerne anvendes af myndighederne til statistisk overvågning af dødsmåder og dødsårsager og til forskning.
Det er lægens pligt at foretage dødsanmeldelsen. Dødsanmeldelsen sker automatisk når dødsattestens side 1 indberettes elektronisk, hvorefter dødsanmeldelsen tilgår det centrale personregister. Det betyder fx, at afdødes bankkonti lukkes. Lægen skal foretage dødsanmeldelsen senest 2 hverdage efter dødsfaldet jf. § 1 bekendtgørelse nr. 1145 af 30. september 2010 om anmeldelse af dødsfald.
Læs bekendtgørelse nr. 1145 af 30. september 2010 om anmeldelse af dødsfald
Dødsattestens side 2 skal indberettes elektronisk og senest 14 dage efter dødsfaldet jf. kapitel 2.1 vejledningen 11182 af 1. december 2006 om udfyldelse og indberetning af dødsattester.
Læs vejledningen 11182 af 1. december 2006 om udfyldelse og indberetning af dødsattester
Såfremt der sker lægevidenskabelig obduktion kan indberetning af side 2 afvente resultatet af obduktionen.
Under visse omstændigheder jf. § 179 i Sundhedsloven skal lægen, der tilkaldes ved dødsfald indberette dødsfaldet til politiet. Politiet undersøger herefter omstændighederne ved dødsfaldet og beslutter efter rådgivning fra en læge i Styrelsen for Patientsikkerhed, om der skal afholdes retslægeligt ligsyn.