Sagsbehandlersupport

Vi har samlet et område til dig, der er sagsbehandler i Dansk Patientsikkerhedsdatabase. Her finder du brugermanualer til specifikke områder og driftsnyheder. Du kan også læse, hvordan du anmelder fejl og indgiver ændringsønsker til DPSD. Måden du gør det på, afhænger af, om du er rapportør, sagsbehandler eller superbruger.

Brugermanualer

Vi har udarbejdet en række manualer og vejledninger til de forskellige opgaver og funktioner i DPSD. Her finder du bl.a hjælp til søgemodulet, lokationsopslag, dataanalyse og sagsbehandling samt en beskrivelse af roller og opgaver.

Gå til brugermanualer til DPSD

Fejlmelding

Du har mulighed for at anmelde fejl, som du har oplevet i forbindelse med dit arbejde i Dansk Patientsikkerhedsdatabase (DPSD). Måden du gør det på afhænger af, om du er rapportør, sagsbehandler eller superbruger. Har du i stedet brug for vejledninger til, hvordan DPSD bruges, kan du finde mere viden om dette i vores brugermanualer.

Vi anbefaler, at du tilmelder dig Sundhedsdatastyrelsens driftsinformation, så du automatisk modtager en mail, når der opstår større fejl, eller hvis der sker ændringer i DPSD.

Tilmeld dig automatisk driftsinformation 

Indmeld fejl som rapportør eller sagsbehandler

Som rapportør eller sagsbehandler i en region eller kommune bør du kontakte din lokale DPSD-superbruger hvis du har behov for at anmelde fejl.

Find din regionale superbruger 

Find din kommunale superbruger

Indmeld fejl som superbruger

Vi anbefaler, at du som DPSD-superbruger orienterer dig i vores FAQ, før du kontakter servicedesk eller os i Styrelsen for Patientsikkerhed.

Som DPSD-superbruger kan det være en god idé at kontrollere, om brugeren, som oplever problemer, er korrekt opsat i SEB. Dette kan kontrolleres via organisationens egen SEB-administrator.

Som superbruger kan du anmelde fejl til Servicedesk på mailadressen servicedesk@sundhedsdata.dk eller på telefon: 33 32 39 00.

Henvendelse til Servicedesk vedrørende tekniske fejl i DPSD, kan fx være:

  • udfordringer med at rapportere
  • udfordringer med at logge ind
  • mailkvittering, som du ikke er rette modtager af
  • fejlbeskeder inde i DPSD
  • manglende adgang til funktioner i DPSD
  • udfordringer med udtræk fra SEB om oplysninger på DPSD-brugere i din organisation

Henvendelse til Styrelsen for Patientsikkerhed på viden@stps.dk vedrørende al faglig sparring og spørgsmål om fx:

  • rapporteringspligten
  • indhold i rapporterne
  • rapportopsætning
  • planopsætning
  • generel opsætning af brugerstyring for DPSD via SEB
  • kommunal implementering af anvendelse af privatleverandørrollen i DPSD
  • nationale problemområder, f.eks. problemer vedrørende insulin
  • opdatering af DPSD-superbrugerliste

Ændringsønsker

Du har mulighed for at indmelde ændringsønsker til den fortsatte udvikling af DPSD.

Indmeldte ændringsønsker vil indgå i DPSD-driftsgruppen samlede vurdering og priotering af hvilke forbedringer, der skal udvikles i DPSD.

Der findes forskellige måder at indmelde ændringsønsker på alt afhængig af, om du er rapportør, sagsbehandler eller superbruger, og hvilken organisation, du hører under.

Relateret vejledning

Rollebeskrivelse

Beskrivelse af de opgaver, styrelsen som minimum forventer, der bliver varetaget af de forskellige roller i relation til DPSD.

Roller og opgaver (pdf)

Brugermanualer

Brugermanualerne er til dig, der fx har en DPSD-rolle som sagsbehandler. Brugermanualerne gennemgår de forskellige funktioner i DPSD.

Brugermanualer til DPSD

Sagsbehandling for private leverandører i kommunerne

Sådan anvender du den nye brugerrolle til sagsbehandling af utilsigtede hændelser hos private leverandører i kommunerne.

Vejledning om sagsbehandling for private behandlingssteder i kommunerne (pdf)

Aktindsigt i utilsigtede hændelser

Guide til risikomanagere og juridiske sagsbehandlere i kommuner og regioner, der behandler anmodninger om aktindsigt i utilsigtede hændelser i DPSD.

Behandling af aktindsigt i UTH