Formålet med RAB-ordningen er at give brugere en bedre mulighed for at undersøge, om en alternativ behandler opfylder en række faglige og uddannelsesmæssige krav.
Indhold på siden
Hvilke foreninger kan godkendes?
Foreninger af alternative behandlere kan blive godkendt til at registrere efter RAB-ordningen, hvis foreningen opfylder en række krav. Foreningen skal blandt andet have regler for god klinisk praksis samt et klageorgan, hvor brugerne kan klage over den behandling, som de har fået af foreningens medlemmer
Formålet med RAB-ordningen er at give brugere en bedre mulighed for at undersøge, om en alternativ behandler opfylder en række faglige og uddannelsesmæssige krav.
Hvilke foreninger kan godkendes?
En forening kan blive godkendt til at RAB-registrere, hvis:
Desuden skal foreningen:
Ansøgningen skal indeholde følgende dokumentation:
Ansøgningen skal også indeholde følgende oplysninger:
Foreningen skal desuden oplyse, hvordan foreningen vil sikre, at offentligheden får adgang til:
Styrelsen for Patientsikkerhed kan efterfølgende bede om supplerende oplysninger eller materiale, hvis vi har behov for det for at vurdere en ansøgning. Når vi har modtaget det nødvendige materiale og gebyret, vurderer vi ansøgningen.
For at blive godkendt til at registrere efter RAB-ordningen, skal foreningen betale:
Herefter skal foreningen årligt betale
Styrelsen for Patientsikkerhed offentliggør godkendte foreninger på hjemmesiden.
Se liste over foreninger, der er godkendt til at RAB-registrere
Hvis en forening ønsker at opretholde godkendelsen, skal foreningen:
Styrelsen vil én gang om året anmode foreningerne om at fremsende ovenstående materiale.
Foreningen skal sende en ansøgning om godkendelse til at RAB-registrere til Styrelsen for Patientsikkerhed. Ansøgningen kan sendes med mail eller post.
E-mail adresse: SJUR@stps.dk
Adresse: Styrelsen for Patientsikkerhed, Islands Brygge 67, 2300 København S