Indgiv bekymringshenvendelse
Du kan indgive en bekymringshenvendelse på vegne af dig selv eller en anden, hvis du er bekymret for patientsikkerheden. Hvis du ønsker at klage over en behandling eller vil søge erstatning kan du komme videre via boksene i bunden af siden.
Indgiv en bekymringshenvendelse:
- hvis du oplever et behandlingssted, hvor du er bekymret for patientsikkerheden.
- hvis du har mistanke om, at en sundhedsperson udgør en risiko for sine patienter på grund af et misbrug, sygdom eller faglige problemer.
- hvis du oplever, at der er forhold ved den pleje eller omsorg, der ydes i hjemmeplejen eller på plejehjemmet, som du ikke er tryg ved.
Når vi får en bekymringshenvendelse, undersøger vi, om mistanken er begrundet eller ej. Hvis mistanken er begrundet, går vi videre med sagen og iværksætter de nødvendige tiltag.
Drejer din henvendelse sig om bekymring for den pleje eller omsorg, der ydes på et plejehjem eller i hjemmeplejen, anbefaler vi altid, at du i første omgang taler med den relevante ledelse eller kommunen.
Sådan indgiver du en bekymringshenvendelse
Du kan henvende dig med din bekymring på flere måder. Du kan enten benytte den elektroniske blanket nedenfor eller kontakte Tilsyn og Rådgivning telefonisk eller skriftligt via e-mail eller brev. Bemærk: Hvis indberetningen indeholder personfølsomme oplysninger, fx helbredsoplysninger eller cpr-numre, skal du indberette via sikker post.
En indberetning skal indeholde...
Hvis du vil indberette en sundhedsperson
Den skriftlige indberetning bør være så detaljeret som muligt og kan fx indeholde følgende oplysninger, hvis det drejer sig om en sundhedsperson:
- Sundhedspersonens navn, titel (læge, tandlæge, sygeplejerske og lign.), arbejdssted og eventuel privatadresse, hvis det er muligt.
- Dine egne kontaktoplysninger og din relation til vedkommende (f.eks. kollega, ven, patient).
- En beskrivelse af problemet.
- Hvor og hvornår hændelsen fandt sted, og hvem der var til stede, hvis der er tale om en specifik hændelse.
- En beskrivelse af situationen, hvor sundhedspersonens adfærd og fremtræden har været mistænkelig, hvis der tale om en mistanke om misbrug.
- Et referat fra ledelsens samtaler med sundhedspersonen, udtalelser fra kolleger mm., hvis du er arbejdsgiver.
Hvis du vil indberette behandlingssted eller plejeenhed
Er der tale om et behandlingssted eller en plejeenhed, er følgende oplysninger vigtige, så vi har bedst mulighed for at handle i sagen:
- Behandlingsstedets/plejeenhedens navn og adresse.
- Dine egne kontaktoplysninger og relation til stedet.
- En beskrivelse af problemet og hvornår det er foregået.
- Evt. dokumentation.
Rådgivning, inden du indberetter
Du er velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål eller brug for rådgivning, inden du sender en bekymringshenvendelse.
Om anonymitet
Jo mere viden, vi får om din bekymring, jo bedre kan vi handle i sagen. Derfor opfordrer vi til, at du ikke er anonym. Hvis du ønsker at være anonym, opfordrer vi til at du ringer til os uden at angive dit navn.
Du skal være opmærksom på, at de, som sagen drejer sig om, kan få oplysninger om sagen, hvis de beder styrelsen om det. Det betyder, at de vil få oplysninger om, hvem der har indgivet en bekymring, og du kan derfor ikke være anonym, hvis du har givet oplysninger om, hvem du er.
Det videre forløb
Vi behandler alle de bekymringshenvendelser, vi modtager, men på grund af lovgivningen kan vi ikke orientere dig om det videre forløb i sagen. Du vil derfor som udgangspunkt ikke få flere oplysninger om, hvordan sagen håndteres.
Hvis din bekymring vedrører forhold, der ligger uden for vores arbejdsområde, sender vi din bekymring videre til den rette myndighed.
Jeg vil gerne...
-
Indgive bekymring via e-blanket
Du kan indgive en bekymring via den elektroniske blanket, hvis du er bekymret for kvaliteten af den pleje eller omsorg, der ydes.
Klik her for at udfylde blanketten -
Indgive bekymring telefonisk eller skriftligt
Du kan indgive en bekymring telefonisk eller skriftligt via e-mail eller brev til Tilsyn og Rådgivning
Find kontaktoplysninger her -
Klage
Du kan klage over en sundhedsfaglig behandling hos Styrelsen for Patientklager.
Gå til Styrelsen for Patientklagers hjemmeside -
Søge erstatning
Hvis du får en skade efter sundhedsfaglig behandling, kan du søge om erstatning hos Patienterstatningen.
Gå til Patienterstatningens hjemmeside
Se filmen
Handlemuligheder ved utilfredshed i sundhedsvæsnet eller ældreplejen
Hvis du er utilfreds med en behandling i sundhedsvæsenet eller ældreplejen, har du flere handlemuligheder.