Indgiv bekymringshenvendelse

Del sidens indhold med andre

Henvend dig til os, hvis du er bekymret for forholdene på et behandlingssted, en plejeenhed eller om en sundhedsperson udgør en risiko for sine patienter.

Du kan indgive en bekymringshenvendelse på vegne af dig selv eller en anden, hvis du er bekymret for patientsikkerheden. Hvis du ønsker at klage over en behandling eller vil søge erstatning kan du komme videre via boksene i bunden af siden.

Indgiv en bekymringshenvendelse:

  • hvis du oplever et behandlingssted, hvor du er bekymret for patientsikkerheden.
  • hvis du har mistanke om, at en sundhedsperson udgør en risiko for sine patienter på grund af et misbrug, sygdom eller faglige problemer.
  • hvis du oplever, at der er forhold ved den pleje eller omsorg, der ydes i hjemmeplejen eller på plejehjemmet, som du ikke er tryg ved.

Når vi får en bekymringshenvendelse, undersøger vi, om mistanken er begrundet eller ej. Hvis mistanken er begrundet, går vi videre med sagen og iværksætter de nødvendige tiltag.

Sådan indgiver du en bekymringshenvendelse

Du kan henvende dig med din bekymring på flere måder. Du kan enten benytte den elektroniske blanket nedenfor eller kontakte Tilsyn og Rådgivning telefonisk eller skriftligt via e-mail eller brev. Bemærk: Hvis indberetningen indeholder personfølsomme oplysninger, fx helbredsoplysninger eller cpr-numre, skal du indberette via sikker post.

En indberetning skal indeholde...

Hvis du vil indberette en sundhedsperson

Den skriftlige indberetning bør være så detaljeret som muligt og kan fx indeholde følgende oplysninger, hvis det drejer sig om en sundhedsperson:

  • Sundhedspersonens navn, titel (læge, tandlæge, sygeplejerske og lign.), arbejdssted og eventuel privatadresse, hvis det er muligt.
  • Dine egne kontaktoplysninger og din relation til vedkommende (f.eks. kollega, ven, patient).
  • En beskrivelse af problemet.
  • Hvor og hvornår hændelsen fandt sted, og hvem der var til stede, hvis der er tale om en specifik hændelse.
  • En beskrivelse af situationen, hvor sundhedspersonens adfærd og fremtræden har været mistænkelig, hvis der tale om en mistanke om misbrug.
  • Et referat fra ledelsens samtaler med sundhedspersonen, udtalelser fra kolleger mm., hvis du er arbejdsgiver.
  • En kopi af journal og epikrise, hvis du er sundhedspersonens læge.
  • En kopi af ekspeditionslister, recepter m.m., hvis du er apoteker.

Hvis du vil indberette behandlingssted eller plejeenhed

Er der tale om et behandlingssted eller en plejeenhed, er følgende oplysninger vigtige, så vi har bedst mulighed for at handle i sagen:

  • Behandlingsstedets/plejeenhedens navn og adresse.
  • Dine egne kontaktoplysninger og relation til stedet.
  • En beskrivelse af problemet og hvornår det er foregået.
  • Evt. dokumentation.

Rådgivning, inden du indberetter

Du er velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål eller brug for rådgivning, inden du sender en bekymringshenvendelse.

Om anonymitet

Jo mere viden, vi får om din bekymring, jo bedre kan vi handle i sagen. Derfor opfordrer vi til, at du ikke er anonym.

Du skal være opmærksom på, at de, som sagen drejer sig om, kan få oplysninger om sagen, hvis de beder styrelsen om det. Det betyder, at de vil få oplysninger om, hvem der har indgivet en bekymring, og du kan derfor ikke være anonym, hvis du har givet oplysninger om, hvem du er.

Du har mulighed for at indgive din bekymring anonymt, hvis du henvender dig telefonisk uden navn eller pr. brev uden afsender og kontaktoplysninger. 

Det videre forløb

Vi behandler alle de bekymringshenvendelser, vi modtager, men på grund af lovgivningen kan vi ikke orientere dig om det videre forløb i sagen. Du vil derfor som udgangspunkt ikke få flere oplysninger om, hvordan sagen håndteres.

Hvis din bekymring vedrører forhold, der ligger uden for vores arbejdsområde, sender vi din bekymring videre til den rette myndighed.

Se filmen

Handlemuligheder ved utilfredshed i sundhedsvæsnet eller ældreplejen

Hvis du er utilfreds med en behandling i sundhedsvæsenet eller ældreplejen, har du flere handlemuligheder.