Sønderborg Kommune har siden 2013 arbejdet med projektet I sikre hænder i Hjemme- og sygeplejen og på plejecentrene.
Tilbage i 2016 blev det besluttet, at Sygeplejen skulle varetage den sundhedsfaglige del på de kommunale botilbud. Før 2016 varetog Psykiatri og Handicap selv alt omkring medicinhåndtering på de kommunale botilbud, og dermed var det ikke sikkert, at det var sundhedsfagligt personale, der havde ansvaret for medicinhåndteringen.
Principperne fra I sikre hænder er ikke længere et projekt, men derimod en måde, der arbejdes på i Sønderborg Kommune, og derfor var det oplagt, at også Psykiatri og Handicap skulle arbejde efter samme principper.
Arbejdsgang
Undervisning i medicinhåndtering
Der blev i hele Psykiatri og Handicap i Sønderborg Kommune undervist i tjeklisten "Medicinadministration". På bosteder med sundhedsfagligt personale, der varetog medicindispensering, blev der også undervist i tjeklisten "Medicindispensering". Begge tjeklister kan findes under relateret indhold.
Tjeklisterne er ens i hele kommunen og er indført for at sikre korrekt medicinhåndtering. De opbevares i borgerens medicinmappe, der er i hjemmet.
Alle distriktsledere og daglige ledere blev først klædt på til opgaven via informationsmøder. Der blev udpeget nøglepersoner på alle botilbud, der sammen med de daglige ledere skulle være med til at løfte opgaven. Disse nøglepersoner blev alle undervist i medicinhåndtering og i de to tjeklister.
På botilbud, hvor der var social- og sundhedsassistenter og ikke sygeplejersker ansat, var der supervision fra en kvalitetskonsulent om arbejdsgange og opmærksomhedspunkter i forhold til medicinhåndtering. De gennemgående nøgleord var refleksion og "kritisk forholde sig til". Især i forhold til kompetencer, stabile/ustabile borgere, pn medicin, injektioner, bivirkninger, opfølgning ved egen læge/speciallæger osv.
Kompetenceprofiler
Kompetenceprofilerne i Sønderborg Kommune er blevet revideret, så det er tydeligt, hvem der må udføre forskellige opgaver, alt efter om det er sygeplejersker, pædagoger, social- og sundhedsassistenter eller ufaglærte medarbejdere.
Kompetenceprofilerne blev dagligt brugt og var synlige i næsten alle grupperum. De hang som store plakater, og medarbejdere/ledere blev alle oplært i, hvordan plakaten skulle aflæses. Derudover findes der et katalog, hvor de enkelte opgaver er udspecificeret. Planlæggerne, der lavede arbejdsplaner/kørelister, vurderede samtidig ud fra kompetenceprofilerne, hvilke medarbejdere der kunne varetage, hvilke opgaver.
Udfordringer og løsninger
Bevidstheden om og synligheden af kompleksiteten i medicinhåndteringen har gjort, at kommunen nu søger mere sundhedsfagligt personale til botilbuddene i Psykiatri og Handicap.
Tjeklisterne skal løbende revurderes og justeres i forhold til nye retningslinjer, nye systemer/teknologi, ændrede arbejdsgange og ændrede kompetencer, så derfor vil der fortsat være fokus på medicinhåndtering i Psykiatri og Handicap.
Ressourcer
To kvalitetskonsulenter og frontpersonalet på de enkelte botilbud.
Der er 19 kommunale botilbud i Sønderborg Kommune med i alt ca. 350 ansatte.
Alle botilbud har udpeget nøglepersoner, der er blevet undervist af kvalitetskonsulenterne. Nøglepersonerne har bestået af social- og sundhedsassistenter og pædagoger, som har stået for under-visningen/sidemandsoplæringen af deres kollegaer på de enkelte botilbud.