Ved systematisk medicinafstemning ved udskrivelse er der siden opstart med I sikre hænder i 2013 indsamlet data på medicin ved udskrivelse. Data viste, at der var brug for opmærksomhed på medicin i sektorovergange.
I 95 % af udskrivelserne var der i 2013 afvigelser i forhold til tjeklisten, der benyttes ved medicinafstemning.
Der var eksempelvis mangelfuld angivelse af indikation, manglende receptfornyelse eller aftaler omkring afhentning af nyt medicin, ligesom FMK ofte var låst og ikke ajourført. Dette medførte mange kontakter til sygehuset fra den kommunale sygepleje til stor frustration for begge parter.
Desuden viste data, at borgerne oftest blev udskrevet efter kl. 15.00, hvilket besværliggjorde kommunikationen omkring borgeren. Vagthavende læge/sygeplejerske på sygehuset skulle dermed forholde sig til spørgsmål omkring en borger, som han/hun ikke havde mødt.
Derudover var der i nogle tilfælde fejl i den medicin, borgeren fik med ved udskrivelse.
Baggrunden for at iværksætte dette tværsektorielle forbedringsprojekt var således at optimere sikkerheden omkring medicinhåndtering i forbindelse med indlæggelse og udskrivelse.
Arbejdsgange
Der er blevet afholdt to workshops med tværfaglig og tværsektoriel deltagelse omhandlende medicin i overgange, begge af en uges varighed. Ved den første workshop omhandlende medicin ved udskrivelse fra sygehuset blev det hurtigt synligt, at der også skete fejl ved indlæggelse, der besværliggjorde arbejdsgangene på sygehuset. Derfor omhandlede workshop nr. 2 medicin ved indlæggelse på sygehuset.
På workshoppene blev der fastlagt overordnede mål for hele forbedringsprojektet og konkrete mål for hver workshop, der henholdsvis fokuserede på indlæggelse og udskrivelse.
Ændrede arbejdsgange som følge af workshops
Indlæggelser
Al patientens egen medicin i original emballage medbringes ved indlæggelse. På den måde kan sygehuspersonalet give borgeren al patientens vanlige medicin ved første medicinadministration.
Den kommunale sygepleje sender indlæggelsesrapporter rettidigt og med relevant information, som er kvalificeret i forhold til det, sygehuset ønsker at vide ved indlæggelsen. Dette gælder ligeledes udskrivelsesrapporten.
Der er på sygehuset indkøbt et modtagelsesbord, således at sygeplejersken dokumenterer tidstro samt henter indlæggelsesrapporten ved modtagelsen.
Antallet af afbrydelser og tidsforbrug ved telefonen er nedbragt.
Udskrivelse
Lægen på sygehuset har ved udskrivelsen en tjekliste, der anvendes i forhold til recepter, indikation for nyt medicin, FMK-ajourføring, videre forløb (ambulant, egen læge mv.), aftaler i forhold til afhentning af nyt medicin på apoteket. Dette for at sygeplejen i kommunen kan dispensere al medicin til en uge ved første besøg.
Der er indført ny struktur på stuegang, der planlægges i aftalte tidsintervaller, som også patient og pårørende informeres om.
Patienten udskrives tidligere på dagen (så vidt muligt inden kl. 11), således at sygeplejen i kommunen har mulighed for at modtage borgeren i dagvagt. Ved modtagelse i dagvagt har den kommunale sygepleje mulighed for at gennemgå medicin med borger/pårørende og ved behov stadig få telefonisk kontakt til udskrivende afdeling.
Udskrivelsesrapporten sendes til den kommunale sygepleje af akutsekretæren, således at den sendes tidstro og dermed opdateret ift. brug af pn-medicin samt skift af depotplaster.
Der udarbejdes og medgives en 'Patientens Plan' med information til patient og pårørende.
Udfordringer og løsninger
Overordnet set var der store fordele ved at arbejde sammen på tværs af sektorer. Der var dog generelt visse udfordringer i forhold til implementering og fastholdelse.
En af udfordringerne var, at datagrundlaget fra sygehusafdelingen var for lille. Dette skyldes, at afdelingen, der var med i workshoppen, var en palliativ afdeling med stort geografisk optag af patienter, lille flow, og som hyppigst afsluttede patientforløbet på afdelingen. Tilsvarende var der udvalgt ét sygeplejedistrikt i kommunen, som ikke havde mange borgere/patienter tilknyttet denne afdeling. Dette var der ikke opmærksomhed omkring ved udvælgelsen af deltagende pilotenheder. Derfor blev der til 2. workshop tilføjet to sygeplejedistrikter.
Derudover var det svært at sprede de nye tiltag til alle plejegrupper i kommunen og alle øvrige afsnit i afdelingen, da der ikke er samme ejerfornemmelse i øvrige afdelinger og personalegrupper som hos dem, der har deltaget i en hel uges workshop.
Forandringer i en travl hverdag er ligeledes en udfordring, der kræver konstant bevågenhed samt tovholdere, der følger op.
Slutteligt var der it-mæssige udfordringer. Kommunikationen mellem sektorer foregår elektronisk, og hvis der ønskes ændringer, er dette svært at få gennemført, da de forskellige it-systemer ikke snakker optimalt sammen.
Barrierer forsøges minimeret ved:
- Konstant fokus og ledelsesmæssig opmærksomhed på implementering og spredning
- Udskrivningssygeplejerske medvirker til fastholdelse og spredning
- Obligatorisk opfølgning på mål og afrapportering til øverste ledelse.
Ressourcer
I hver af de 2 workshops, der var af en uges varighed (37 timer), deltog 8-10 medarbejdere. Repræsentanter var fordelt således:
Kommunen: 2 sygeplejersker, 2 daglige ledere fra sygeplejen og 2 kvalitetskonsulenter.
Sygehuset: 1 læge, 2 sygeplejersker, 1 afdelingssygeplejerske og 2 kvalitetskonsulenter.
Derudover var repræsentanter fra kommunens Ældreråd, sygehusets Brugerråd og udvalgte patienter og pårørende inviteret ind i en del af workshoppene.
Der var daglig opsamling med deltagelse af oversygeplejerske fra sygehuset, distriktsleder fra den kommunale sygepleje, plejecenterchef, Hjemme- og sygeplejechef samt de 2 facilitatorer fra sygehuset.
Ugen blev afsluttet med en afrapportering, hvor alle var velkomne. Sygehusdirektøren samt direktøren for Job og Velfærd i Sønderborg Kommune holdt tale og hele seancen blev filmet/skypet og ligger på Youtube.