I februar 2019 havde afdelingen tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerhed.
Styrelsen påpegede i tilsynsrapporten, at der ikke var et systematisk notat fra jordemoderen på fødegangen, der opsummerede status og den videre plan for mor og den nyfødte ved flytning til barselsafsnit.
Meddelelsen om overflytning af mor og barn til barselsafsnit har været telefonisk, hvor en meddelelsesseddel guidede jordemoderen i, hvad han/hun skulle videregive i telefonen.
Patientsikkerhedsudvalget oplevede, at der løbende var utilsigtede hændelser i Obstetrisk Klinik pga. informationstab om patienterne mellem de to afsnit og bakkede op om at ændre den nuværende arbejdsgang med telefonisk melding.
Arbejdsgang
Videreudvikling af resumérapport i Sundhedsplatformen for barslende og nyfødte børn
I foråret 2019 igangsatte Afdeling for Kvindesygdomme, Graviditet og Fødsler på Herlev Hospital et samarbejde med Sundhedsplatformen for at få revideret den tidligere barselsrapport, som samlede information om den barslende og det nyfødte barn i begges journaler. De tidligere rapporter viste ikke alle relevante informationer og havde ikke mulighed for at integrere et flytningsnotat.
Herlev Hospital fastlagde i samarbejde med de andre fødesteder i Region Hovedstaden og Region Sjælland, hvilke informationer rapporterne skulle rumme. Sundhedsplatformen byggede efter afdelingernes ønsker en resumérapport i løbet af sommeren/efteråret 2019.
På Herlev Hospital blev der udviklet to lokale smartphrases (standardtekster) i Sundhedsplatformen, som jordmoderen skulle bruge i flytningsnotater i både mors og nyfødtes journal.
Smartlinks, der automatisk trak fx fødemåde og tidspunkt ind i notatet, blev benyttet, og her skulle jordemoderen på fødegangen også tage stilling til indlæggelsesårsag(er) for mor og barn ud fra en liste.
Information om de forhold, der tidligere havde givet informationstab ved overgangen og punktet, ’Vigtig opfølgning’, hvor det var muligt at skrive alle relevante planer for mor og barn, blev også en del af flytningsnotatet.
Alle jordemødre blev undervist i baggrunden for og brugen af flytningsnotater på to timers kurser i september 2019. Vejledninger blev udarbejdet, og der blev omdelt telefonnumre til kontaktpersoner ved tvivl eller udfordringer. Kvalitetsjordmoderen lavede løbende journalaudit med dataindsamling på compliance og tilbagemeldinger via nyhedsmails.
Udfordringer og løsninger
Oprettelsen af flytningsnotater på mor og barn har været udfordret, når det ikke var den jordemoder, der fødte med kvinden, der skulle oprette flytningsnotaterne. Også i denne overgang (jordemoder til jordemoder) er der risiko for informationstab. For at løse dette blev der udformet en tilføjelse til ’Tjekliste efter fødsel’, som jordemødrene har brugt for at huske alt før afgang fra fødestuen.
Vigtigheden i, at udfylde flytningsnotater før flytning til barselsafsnit er desuden pointeret som et must, også i særdeles travle vagter, hvor andre administrative opgaver kan udskydes.
Ressourcer
- Kvalitetsjordemoder - 8 timer om ugen.
- SP nøgleperson, jordemoder Fødegang - 2 timer om ugen.
- Vicechefjordemødre for fødegang og barselsafsnit - 1 time om ugen.
- Koordinerede jordemoder Barselsafsnit - 1 time om ugen
Fødegang med 5500 fødsler årligt.