Der var udfordringer med at synliggøre og sikre, at patienter med dysfagi blev tilbudt den rette konsistens af ernæring og væske, i forhold til hvilken grad af dysfagi de havde, og der manglede klarhed om, hvordan der blev bestilt specialkost til patienter i afdelinger med et lille madudbud.
Inden projektet var der svækkede patienter, der under deres indlæggelse udviklede aspirationspneumoni på grund af dysfagi. Der var ikke enighed afdelingerne imellem om, hvordan man skulle opspore og screene patienter med formodet dysfagi. Arbejdsgangen omkring identificering var derfor mangelfuld, og indsamling af data viste, at kun 14% af risikopatienterne var blevet screenet korrekt.
Arbejdsgang
Der blev udarbejdet en række læringsmål og udført en litteratursøgning inden for emnet. Ud fra dette blev der udviklet et kompendium, som beskrev baggrund, screening og handlinger i forhold til dysfagi med udgangspunkt i evidens.
Alle sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter modtog kompendiet og deltog i 1 times praktisk skills station-træning om dysfagi. Træningen blev faciliteret af personale med særlige kompetencer inden for dysfagi. Desuden skulle alle forud for træningen i dysfagi have gennemført regionens e-læringskursus i dette.
Afhængig af en synkevurderingsscreening blev patienternes kostform og væskekonsistens tilpasset. Dysfagi, kostform og drikkekonsistens blev dokumenteret i patientjournalen og i vejledningen på patientstuen, så alle samarbejdspartnere og pårørende var informeret. Derudover blev der rekvireret ergoterapeutisk tilsyn.
Udfordringer og løsninger
Det var udfordrende, at plejepersonalet ikke kunne dokumentere resultatet af præscreeningen i Sundhedsplatformen, da det var denne screening, der var grundlaget for selve GUSS-screeningen (Gugging
Swallowing Screen).
Dysfagi-screening er en ny opgave for plejepersonalet, og der har derfor været en vis modstand mod dette. Dette er imødekommet ved faglige drøftelser og argumenter.
Ressourcer
Projektgruppen bestod af 7 kliniske udviklingssygeplejersker/kliniske sygeplejespecialister med et estimeret tidsforbrug på samlet 1 årsværk. Der blev uddannet 10 sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter til at facilitere skills station-træningen i dysfagi.
Forventningen er, at ca. 750 sygeplejersker og 250 social- og sundhedsassistenter gennemfører skills station-træningen og anvender minimum 1 time til teoretisk forberedelse og 1 time til gennemførsel.