Der var jævnligt elever med tegn på spise-, drikke- og synkevanskeligheder. Klassepersonalet (lærer, pædagoger og ufaglærte pædagogmedhjælpere), der dagligt skulle hjælpe eleverne i spisesituationen, efterspurgte råd og vejledning.
Arbejdsgang
Tre ergoterapeuter fra Børneterapien i Odense Kommune deltog på et kursus i håndtering af øvre dysfagi, hvor de blev certificeret i brugen af undersøgelsesredskaberne MISA og F.O.T.T.-SAS. Børneterapien leverer ergo- og fysioterapeutiske ydelser til elever i specialundervisningstilbud, herunder bl.a. til den pågældende skole, hvor projektet fandt sted.
Efterfølgende blev klassepersonalet undervist af ergoterapeuterne i den normale synkeproces og tegn på dysfagi. Undervisningen bestod af teori om den normale synkefunktion, opmærksomhedspunkter i spisesituationen og konkrete eksempler (se folderen ”Guide 5 tegn på synkeproblemer” under relateret indhold). Derudover var der løbende vejledning til den enkelte medarbejder om den enkelte elev med risiko for dysfagi.
Der blev lavet spiseobservationer på elever i tre udvalgte klasser og udarbejdet en skabelon til at beskrive observationerne (se under relateret indhold). Efterfølgende udfyldte ergoterapeuterne i samarbejde med klassens personale denne skabelon på alle relevante elever, og den lå tilgængelig for klassens personale.
Forældrene har også fået råd og vejledning ved behov. Udfordringer og løsninger
Der har ikke været organisatoriske, økonomiske eller politiske udfordringer, men mad og drikke er forbundet med mange følelser for forældre, hvilket kan være vigtigt at huske på.
Ressourcer
Tre ergoterapeuter, som er ansat i Børneterapien i Odense Kommune, tog del i praksisudviklingen og implementeringen af de nye arbejdsgange.