En LUP-undersøgelse (Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser) på neurologisk afdeling viste, at patienterne ikke var tilfredse med den information, de fik om ny medicin inden udskrivelse.
Arbejdsgang
De kliniske farmaceuter i Hospitals Enheden for Kvalitetssikret Lægemiddel Anvendelse (HEKLA) på OUH varetager i dag samtalerne som en kvalitetssikret ydelse, der leveres til patienter på Neurologisk afdeling på alle hverdage. Inden patienten udskrives, har farmaceuten en dialog med ansvarlig læge om, hvilken medicin patienten udskrives med, og hvornår patienten forventes udskrevet. Efter aftale med afdelingens sygeplejersker informerer farmaceuten patienten om den nye medicin, herunder virkning, bivirkning og anvendelse. Farmaceuten anvender 'Den Motiverende Samtale' som metode for at finde en motivation hos patienten og øge sandsynligheden for, at behandlingen implementeres i overensstemmelse med kliniske anbefalinger.
Indsatsen har kørt i 18 måneder.
Udfordringer og løsninger
Den største udfordring har været at være til stede i afdelingen på det rigtige tidspunkt i forbindelse med udskrivelsen. Det har krævet tæt dialog mellem farmaceut og afdelingens læger og sygeplejersker.
Nogle patienter har manglet svar på fx en scanning, før den endelige lægemiddelbehandling kunne bestemmes. Det viste sig, at mange patienter blev udskrevet uden at have fået en samtale, da den endelige lægemiddelbehandling ikke var fastlagt i det tidsrum, farmaceuten var til stede i afdelingen. Dette er løst ved, at farmaceuten får mundtligt samtykke til at ringe patienten op efter udskrivelse, såfremt der er ordineret ny medicinsk behandling, og informere om den nye behandling.
Ressourcer
Fire kliniske farmaceuter er tilknyttet afdelingen, som har to afsnit. Der er en farmaceut i hvert afsnit på alle hverdage, 8 timer om ugen. Neurologisk afdeling har 33 senge fordelt på de to afsnit.
De kliniske farmaceuter er uddannet i Den Motiverende Samtale og anvender denne metode i samtalen med patienterne.