Patienterne følte sig ikke ordentlig informerede og trygge nok i deres forløb.
Derfor blev der udviklet et testforløb med appen "Min forløbsassistent" på et afsnit på ortopædkirurgisk afdeling. Testforløbet forbedrede markant patienternes oplevelse og kunne samtidig forhindre udeblivelser og sene aflysninger. Projektet blev efterfølgende bredt ud til hele afdelingen, hvor der nu er over 80 forløb i drift.
Arbejdsgang
Der blev arbejdet målrettet med projektet i to år som offentligt-privat partnerskab mellem regionen og en privat leverandør, der sammen har udviklet brugerfladen i appen.
For at monitorere appens brugbarhed, bliver der løbende udtrukket data og analyseret på, hvor meget de forskellige forløb, som bliver stillet til rådighed for patienterne i appen, bliver brugt.
Hvis det fx viser sig i analysen, at et forløb ofte afbrydes tidligt af patienten, at en træningsvideo aldrig bliver set til ende eller lignende, kan teamet bag appen kontakte patienterne for at blive klogere på deres oplevelser med det specifikke forløb og herudfra justere og forbedre forløbet i appen.
Teamet har løbende været til stede i afdelingerne og talt med både personale og patienter om fordele/ulemper og eventuelle udfordringer med appen.
Teamet har derudover deltaget i knæ- og hofteseminarer, hvor appen er blevet præsenteret for patienterne.
Udfordringer og løsninger
"Min Forløbsassistent" er et selvstændigt system, som ikke er integreret med Sundhedsplatformen, og det er afgjort den største udfordring. For at appen skal køre optimalt og gnidningsfrit, skal der laves en reel integration mellem Sundhedsplatformen og "Min Forløbsassistent", sådan at informationer fra Sundhedsplatformen automatisk overføres til appen.
Der arbejdes på en reel integration med Sundhedsplatformen. Indtil da løses problemet med en robotløsning – en "RDA" (Robot Desktop Automation) – som aflæser data i Sundhedsplatformen og overfører det til appen. Robotløsningen løser 85 % af det arbejde, som en fuld integration ville indebære. Dog er der med robotløsningen en risiko for menneskelige fejl, som ikke ville være der, hvis appen og Sundhedsplatformen spillede sammen som integrerede systemer.
Ressourcer
Projektet er gået fra at være et innovationsprojekt til reel drift, hvorfor antallet af personale har varieret over de sidste to år. Et umiddelbart estimat på, hvor mange arbejdsressourcer, der er brugt, er ca.:
- 2 fuldtidsansatte i to år.
- 2 projektsygeplejersker deltid.
- 2 studenter deltid.