Region Hovedstadens Apotek kontaktede Københavns Kommune, da de oplevede at få henvendelser fra kommunalt sundhedspersonale, som stillede relevante spørgsmål til håndtering af lægemidler. På den baggrund havde apoteket søgt midler til et forskningsprojekt, som bl.a. skulle se på potentialet i lægemiddelrådgivning til kommunerne. Der blev indledt et projektsamarbejde, som efterfølgende er udvidet til et fast samarbejde, der dækker alle plejeenheder i Københavns Kommunes Sundheds- og Omsorgsforvaltning.
Arbejdsgang
Undervejs i projektet har der været afholdt undervisning i tilbuddets indhold og kontaktmuligheder ved behov for vejledning. Målgruppen for undervisningen har primært været kvalitets- og nøglemedarbejdere.
Derudover er der udarbejdet lommekort med kontaktoplysninger og åbningstider for Medicinlinjen til medarbejderne i kommunen.
Projektet kørte et år og gik derefter i drift i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen fra primo 2020.
Udfordringer og løsninger
Der har ikke været nogen nævneværdige udfordringer.
Ressourcer
Det er primært Region Hovedstadens Apotek, der har leveret ressourcerne i projektet. To sundhedsfaglige konsulenter i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen har stået for det organisatoriske og implementeringsplanen i Københavns Kommune.
Medicinlinjen er åben mandag til fredag kl. 8.00-15.30.