Førhen skulle sub-akutte patienter med flere medicinske sygdomme undersøges og behandles i flere forskellige ambulante afdelinger på Amager Hospital. Det gav ikke altid patienterne en oplevelse af sammenhæng i patientforløbet.
Målgruppen af patienter har sub-akutte problematikker, hvilket medfører, at de tidligere kunne komme til at vente længe i akutmodtagelsen.
Nu kan undersøgelser og behandlinger samles ét sted, hvilket også gør det mere tilgængeligt for personalet at koordinere patientforløbene.
Arbejdsgang
Alle specialer og funktioner på Medicinsk Afdeling Amager og det kardiologiske speciale har bidraget med en indsats – dette engagerede samarbejde har været en væsentlig grund til, at indsatsen har været meget vellykket.
For at få etableret gode arbejdsgange var det nødvendigt at gøre det muligt for kommunernes akutfunktioner og almen praksis at henvise patienter med sub-akutte problematikker til Fællesambulatoriet, uden om akutmodtagelsen. Tårnby Kommune og almen praksis i Tårnby har i den forbindelse været med til at udvikle tværsektorielle arbejdsgange og procedure med henblik på at kunne henvise patienter direkte til Fællesambulatoriet.
Fællesambulatoriet begyndte som et projekt – men efter et års tid er det nu blevet del af den daglige drift og udvidet med både Dragør og Københavns Kommune/bydel Amagerbro og almen praksis herfra.
Fællesambulatoriet har samlet alle medicinske specialer, der findes på Amager Medicinsk Afdeling. Når en patient møder ind på Fællesambulatoriet vil denne få tildelt en læge, der varetager patientforløbet. Lægen kan ved behov kontakte andre speciallæger i forhold til andre sygdomme.
Når det vurderes, at en patient skal ses på Fællesambulatoriet, kan patientens egen læge tage kontakt til ambulatoriet. Patienten vil herefter få en tid den følgende dag, hvor personalet i ambulatoriet har haft tid til at forberede modtagelsen af patienten. Det betyder, at patienten ankommer i mere rolige rammer. Ved udskrivelsen er der indgået evt. aftaler med kommunen, som står klar til at modtage patienten. For at sikre kvaliteten er der løbende planlagt møder, hvor kommunikation og dokumentation i overgange vurderes og justeres efter behov.
Udfordringer og løsninger
Evalueringen af projektet viste bl.a. følgende mulige barrierer:
- At patienterne ved ankomst ofte ikke vidste, hvad de kunne forvente i Fællesambulatoriet, hvilket gav anledning til frustrationer for patienterne. Der arbejdes nu videre med, at der laves en bedre forventningsafstemning med patienterne i starten af deres forløb i Fællesambulatoriet.
- At dialogen mellem patient og personale nogle gange blev domineret af personalet, hvor det var personalets dagsorden, der styrede samtalen. Der arbejdes nu videre med at forbedre kommunikationen med patienterne, så de i højere grad inddrages i en dialog, hvor der også tages udgangspunkt i deres behov.
- At der var områder i den skriftlige kommunikation, der kan udvikles eller justeres. Der arbejdes nu bl.a. videre med en standardskabelon til slutnotater, der sikrer den relevante information til kommune og almen praksis efter besøg i Fællesambulatoriet.
- At der stadig er en stor opgave i forhold til at få flere patienter henvist til Fællesambulatoriet af egen læge og akutfunktionerne i kommunerne Dragør, Tårnby og København, så færre behøver at komme i Akutklinikken. Der arbejdes nu videre med dette - samtidig med, at Akutklinikken også "selv" forsøger at blive bedre til at henvise patienter til Fællesambulatoriet til en tid dagen efter.
De forbedringspunkter, som evalueringerne har påpeget, er efterfølgende samlet i handleplaner, som kan bidrage til fortsat at løfte det gode arbejde, der foregår i Fællesambulatoriet.
Ressourcer
Det personale, der i forvejen arbejder med disse patienter, indgik i projektet, som del af deres daglige arbejde. Det var således flere faggrupper som f.eks. læger, sygeplejersker og sekretærer.
Der blev desuden nedsat en intern og tværsektoriel arbejdsgruppe til både konkret at udvikle arbejdsgangene og bistå med evalueringen samt til at arbejde videre med evalueringsfundene. Arbejdsgruppen bestod af repræsentanter fra Fællesambulatoriet, Tårnby kommunes Akutteam, almen praksis samt to patientrepræsentanter.