Baggrunden for projektet var manglende opfyldelse af de opstillede kvalitetsmål, og at der var et varierende fokus på flere dele af området med utilsigtede hændelser. Det gav en risiko for negativ påvirkning på patientsikkerheden, og at der ikke blev draget tilstrækkelig læring af utilsigtede hændelser.
Arbejdsgang
Projektet blev indledt med en mini-forbedringsworkshop, hvor der blev optegnet procesflow, identificeret problemer og genereret idéer til mulige løsningsforslag. Der er blevet brugt adskillige værktøjer fra den Syddanske Forbedringsmodel, fx reduktion af gennemløbs- og omstillingstid, PDSA (kvalitetscirklen – Plan, Do, Study, Act), standardarbejde og flow.
Alle sygehusets kliniske afdelinger har været involveret for at sikre, at alle følte et ejerskab over projektet. Afprøvning af løsningsforslag er sket lokalt via PDSA-cirkler med efterfølgende opsamling, status og erfaringsudveksling. De bedste løsningsforslag er herefter blevet udbredt i hele organisationen.
Blandt løsningsforslagene var at:
- Afdelingsledelsen har en fast ugentlig booking i kalenderen, som kan bruges til patientsikkerhedsarbejdet, herunder afholdelse af analysemøder.
- Den skabelon, der bruges til styring af analysen, er mere fyldestgørende og indeholder flere kvalitetsparametre.
- Afdelingerne drøfter de rapporterede utilsigtede hændelser på ugentlige tavlemøder, så der kan sikres hurtig læring.
Projektet kørte fra ultimo september 2019 – maj 2020.
Udfordringer og løsninger
Sygehuset er en stor organisation spredt over et stort geografisk område, hvilket kan give udfordringer med hensyn til spredning af information og sparring medarbejderne imellem samt lang transporttid ved behov for fysiske møder. Dette blev forsøgt løst med statusmøder på video.
Der har været forskellige grader af ledelsesmæssigt fokus på området. Derfor er projektet blevet en del af sygehusets overordnede forbedringsspor og har været drøftet på lederniveau.
Ressourcer
Alle sygehusets ni kliniske afdelinger har deltaget med deres lokale patientsikkerhedsansvarlige medarbejdere. Fra centralt hold har sygehusets riskmanager samt en forbedrings- og kvalitetskonsulent drevet arbejdet.
Foruden det indledende dataindsamlingsarbejde har der været afholdt en halv dags workshop samt månedlige statusmøder af en halv times varighed. Derudover er der brugt tid på lokal afprøvning af løsningsforslag via PDSA.
Endelig status og opfølgning på data er sket centralt, og det samme er afrapportering af resultaterne til sygehusledelsen og styregruppen for sygehusets forbedringsarbejde.