Når et behandlingssted skifter ejer eller selskabsform, får det typisk et nyt CVR-nummer. Får et behandlingssted nyt CVR-nummer er der tale om et nyt behandlingssted. Det gælder uanset, at behandlingsstedets navn og adresse er uændret. Behandlingsstedet med det nye CVR-nummer skal registreres, inden det påbegynder behandling. Foregår der ikke længere behandling i det tidligere CVR-nummer, skal dette behandlingssted afregistreres.
Både det nye og det ophørte behandlingssted skal betale et årligt gebyr for de år, de hver især har været omfattet af det sundhedsfaglige tilsyn – også hvis begge har været aktive i samme kalenderår.
En virksomhed identificeres typisk ved sit CVR-nummer
Virksomheder får normalt nyt CVR-nummer, når:
- Virksomheden, der er et I/S, ændres til et ApS eller et A/S
- Virksomheden, der er enkeltmandsejet, ændres til et I/S, ApS eller et A/S
- Virksomheden, der er et ApS, ændres til et A/S.
- Virksomheden overdrages til ny ejer
Et ejerskifte omfatter både overdragelse af behandlingsstedet mellem fysiske personer, mellem juridiske personer og mellem fysiske og juridiske personer.
Virksomheder har et selvstændigt ansvar for behandlingen
Når en virksomhed får nyt CVR-nummer, fordi den fx får nye ejere eller ændrer selskabsform, er der tale om en ny virksomhed i lovgivningens forstand. Får et behandlingssted et nyt CVR-nummer, er der tale om et nyt behandlingssted.
Et behandlingssted har et selvstændigt ansvar for den behandling, stedet udfører. Et behandlingssted kan ikke drages til ansvar for behandling foretaget af et nyt eller tidligere behandlingssted. Det nye behandlingssted og det ophørte behandlingssted er således to selvstændige virksomheder med hvert deres selvstændige ansvar.
Hvis et behandlingssted har modtaget en tilsynsrapport, vil tilsynsrapporten ikke blive overført, når behandlingsstedet får nyt CVR-nummer.
Registrering, når et behandlingssted skifter CVR-nummer
Et behandlingssted skal afregistreres, hvis CVR-nummeret er blevet ændret, fordi det har skiftet ejer eller selskabsform. Behandlingsstedet ophører ved skift af CVR-nummer. Ejeren af behandlingsstedet skal derfor sørge for at afregistrere det i Behandlingsstedsregistret.
Ejeren af behandlingsstedet med nyt CVR-nummer skal samtidigt registrere det i Behandlingsstedsregistret, fordi det anses som et nyt behandlingssted.
Læs mere om hvordan du registrerer og afregistrerer et behandlingssted
Registrering i Sundhedsvæsenets Organisationsregister (SOR)
Når et behandlingssted afregistreres i Behandlingsstedsregistret eksisterer det fortsat i Sundhedsvæsenets Organisationsregister (SOR). Kontakt Sundhedsdatastyrelsen på sorpost@sundhedsdata.dk, hvis det skal lukkes i SOR eller du har brug for vejleding.
Gebyr ved nyt CVR-nummer
Når et behandlingssted er registreret, opkræver vi et årligt gebyr fra og med registreringsåret. Det gælder uanset, om behandlingsstedet kun er registreret og omfattet af det sundhedsfaglige tilsyn en del af året.
Nyt CVR-nummer midt i et kalenderår
Hvis et registreret behandlingssted i løbet af året skifter CVR-nummer, skal både det ophørte behandlingssted og det nye behandlingssted betale gebyr for det pågældende år. Dette gælder uanset at de hver især kun er omfattet af registrerings- og tilsynsordningen en del af året. Hvis skiftet af CVR-nummer sker ved årsskiftet (31/12 – 1-1), vil behandlingsstederne være omfattet af registrerings- og tilsynsordningen og gebyret for det år, hvori de udfører behandling.
Hvis eksempelvis en registreret fysioterapiklinik sælges til en ny ejer og får nyt CVR-nummer i maj 2026, skal både den ophørte og den nye fysioterapiklinik betale det årlige gebyr for 2026, idet de begge har været omfattet af registrerings- og tilsynsordningen en del af 2026.
Behandlingssteder er forpligtet til at betale gebyr
Et behandlingssted er forpligtet til at betale gebyr til dækning af styrelsens udgifter til registrerings- og tilsynsordningen, medmindre det er omfattet af undtagelserne om frivillig ulønnet virksomhed eller omsætningsgrænser.