Social- og sundhedsassistent uddannet i Grønland eller på Færøerne

Du kan søge dansk autorisation som social- og sundhedsassistent, hvis du har en tilsvarende uddannelse fra Grønland eller Færøerne. På denne side kan du se betingelser, du skal opfylde for at få dansk autorisation som social- og sundhedsassistent.

Sådan får du en autorisation

For at få en dansk autorisation skal du:

  • være statsborger i et nordisk land, et EU-land, Liechtenstein eller Schweiz
  • have en grønlandsk eller færøsk uddannelse som social- og sundhedsassistent
  • sende din ansøgning og den nødvendige dokumentation via ansøgningsblanketten og betale gebyret.

Ansøgningsgebyr

Det koster 1.295 kr. i gebyr at søge om autorisation. Du vil blive bedt om at betale gebyret i forbindelse med udfyldelse af ansøgningsblanketten.

Du skal have en dansk autorisation, hvis du vil arbejde som social- og sundhedsassistent i Danmark og på Færøerne. Titlen er beskyttet, og du må kun kalde dig social- og sundhedsassistent, hvis du har en dansk autorisation. Du må dog gerne arbejde i et job, som ikke kræver autorisation - også i sundhedssektoren.

Krav til dokumentationen

For at vi kan behandle din ansøgning, skal du uploade følgende til dokumentation til ansøgningsblanketten - hvis du er uddannet på Færøerne:

  1. Dokumentation for din identitet, dvs. dit navn, din fødselsdato og dit statsborgerskab (fx relevante sider fra dit pas).
  2. Hvis du har skiftet navn: Dokumentation for dit navn, hvis du har skiftet navn efter du har færdiggjort din uddannelse (fx navneforandringsattest eller vielsesattest).
  3. Dit eksamensbevis (diplom) eller bevis for afsluttet uddannelse.
  4. Certificate of Current Professional Status/Certificate of good standing (CCPS/CGS).
    Hvis du senest har arbejdet i Grønland, Norge eller Sverige indhenter vi selv oplysninger om din professionelle status. Hvis du senest har arbejdet i andre lande, skal du uploade et Certificate of Current Professional Status/Certificate of good standing (CCPS/CGS). Denne erklæring skal udstedes af sundhedsmyndighederne i det land, hvor du arbejder nu eller senest har arbejdet indenfor din profession. Det skal fremgå af erklæringen, at der ikke er iværksat disciplinære sanktioner, begrænsninger eller andet i dit virke indenfor din profession. Erklæringen må ikke være mere end 3 måneder gammel, når du uploader din dokumentation. Hvis du ikke kan få en erklæring om din professionelle status, skal du i stedet uploade en erklæring om "non-registration". Læs om "non-registration" 
  5. Du skal i forbindelse med din ansøgning oplyse, i hvilke lande du har arbejdet med din profession inden for de seneste 5 år.
  6. Fuldmagt fra dig, hvis en anden person varetager din ansøgning. Sådan anvender du fuldmagt

For at vi kan behandle din ansøgning, skal du uploade følgende til dokumentation til ansøgningsblanketten, hvis du er uddannet i Grønland:

  1. Dokumentation for din identitet, dvs. dit navn, din fødselsdato og dit statsborgerskab (fx relevante sider fra dit pas).
  2. Hvis du har skiftet navn: Dokumentation for dit navn, hvis du har skiftet navn efter du har færdiggjort din uddannelse (fx navneforandringsattest eller vielsesattest).
  3. Dine eksamensbeviser (diplomer) som sundhedshjælper og sundhedsassistent ELLER dokumentation for gymnasieuddannelse og uddannelse til sundhedsassist.
  4. En detaljeret oversigt vedrørende din uddannelse til sundhedsassistent, som beskriver din uddannelses indhold. Dokumentationen skal bestå af:
    • Uddannelsesstedets beskrivelse af uddannelsen
    • Den normerede varighed af uddannelsen
    • Hvilke fag den teoretiske uddannelse består af. For hvert fag skal det fremgå, hvor mange timer du har haft på ugebasis, og hvor mange uger undervisningen har varet.
    • Hvor lang tid de enkelte kliniske undervisningsperioder har varet
    • Hvad indholdet har været af de enkelte kliniske undervisningsperioder
    • På hvilke afdelinger eller institutioner den kliniske undervisning (praktik) har fundet sted.

  5. Eventuelt supplerende dokumentation og oplysninger, som du mener, kan have betydning for vores vurderingen af dine uddannelseskvalifikationer. Dette kan fx være arbejdsgivererklæringer, som bekræfter relevant erhvervserfaring eller dokumentation for yderligere relevant uddannelse.
  6. Certificate of Current Professional Status/Certificate of good standing (CCPS/CGS).
    Hvis du senest har arbejdet i Grønland, Norge eller Sverige indhenter vi selv oplysninger om din professionelle status. Hvis du senest har arbejdet i andre lande, skal du uploade et Certificate of Current Professional Status/Certificate of good standing (CCPS/CGS). Denne erklæring skal udstedes af sundhedsmyndighederne i det land, hvor du arbejder nu eller senest har arbejdet indenfor din profession. Det skal fremgå af erklæringen, at der ikke er iværksat disciplinære sanktioner, begrænsninger eller andet i dit virke indenfor din profession. Erklæringen må ikke være mere end 3 måneder gammel, når du uploader din dokumentation. Hvis du ikke kan få en erklæring om din professionelle status, skal du i stedet uploade en erklæring om "non-registration". Læs om "non-registration" 
  7. Du skal i forbindelse med din ansøgning oplyse, i hvilke lande du har arbejdet med din profession inden for de seneste 5 år.
  8. Fuldmagt fra dig, hvis en anden person varetager din ansøgning. Sådan anvender du fuldmagt

Din dokumentation skal uploades i farver, og hele dokumentet skal være afbilledet, skarpt og læseligt.

Hvis en anden person varetager din ansøgning, skal vi modtage en fuldmagt. Det gælder også, hvis det er et vikarbureau. 

Sådan anvender du fuldmagt

Sagsbehandlingstid og vurdering af ansøgning

For uddannede på Færøerne

Den forventede sagsbehandlingstid er 3 hverdage fra det tidspunkt, hvor betingelserne er opfyldt.

Vi sender dig en kvittering, når vi har modtaget din ansøgning og den dokumentation, du har uploadet. Vi kan bede om mere dokumentation, hvis vi vurderer, at dokumentationen er mangelfuld. Når vi har modtaget al den nødvendige dokumentation fra dig, behandler vi din ansøgning.

For uddannede i Grønland

Vi behandler ansøgninger i den rækkefølge, som vi modtager dem. Det er vores mål at have en sagsbehandlingstid på højst 3 måneder fra det tidspunkt, hvor vi har modtaget din ansøgning.

Vi sender dig en kvittering, når vi har modtaget din ansøgning og den dokumentation, du har uploadet. Vi kan bede om mere dokumentation, hvis vi vurderer, at dokumentationen er mangelfuld. Når vi har modtaget al den nødvendige dokumentation fra dig, behandler vi din ansøgning.

Vi vurderer om der er væsentlige forskelle mellem dine samlede kompetencer som sundhedsassistent (din uddannelse/dine uddannelser + din erhvervserfaring) og den gældende danske uddannelse til social- og sundhedsassistent. Det er derfor vi skal bruge dokumentation for din erhvervserfaring som sundhedsassistent.

Hvis der ikke er væsentlige forskelle mellem dine kompetencer og den danske uddannelse til social- og sundhedsassistent, vil vi tilbyde dig en autorisation som social- og sundhedsassistent.

Hvis der er væsentlige forskelle mellem dine kompetencer og den danske uddannelse til social- og sundhedsassistent, vil vi kræve, at du udligner forskellene ved at gennemgå prøvetid som social- og sundhedsassistent i Danmark eller ved at du går op til egnethedsprøve/egnethedsprøver, før vi kan tilbyde dig en autorisation som social- og sundhedsassistent.

Godt at vide om autorisation

Som sundhedsperson i klinisk arbejde kan der være en del regler og pligter, du skal være opmærksom på. F.eks. skal du anmelde det, hvis du er tilknyttet en lægemiddel- eller medicovirksomhed. Det er Lægemiddelstyrelsen, som registrerer sundhedspersoners tilknytning til lægemiddel- og medicovirksomheder. 

Læs om tilknytningsreglerne på Lægemiddelstyrelsens hjemmeside

Når du har en autorisation, fører vi tilsyn med dit professionelle virke. Hvis du er til fare for patientsikkerheden, kan du få indskrænket dit virkeområde, eller du kan miste din autorisation.

Læs mere om tilsyn

Læs pjecen: Hvad vil det sige at være autoriseret sundhedsperson?

Retten til at udøve selvstændig faglig virksomhed bortfalder, når du fylder 75 år.

Læs mere om 75-årsreglen

Når vi behandler din ansøgning, behandler vi også personoplysninger om dig.

Læs hvordan vi behandler dine personoplysninger