Din evalueringsautorisation gælder kun til din evalueringsansættelse på den pågældende afdeling/praksis og periode. Vi kan ikke udstede en midlertidig autorisation til en eventuelt mellemliggende periode fra afslutning af det første forløb til påbegyndelse af det næste forløb.
Det vil sige, at du ikke kan arbejde som læge på en anden afdeling i den periode, f.eks. i en vikarstilling i weekenden eller i din ferie.
Første evalueringsautorisation
Første gang du søger om en evalueringsautorisation, skal du sende en e-mail til afdelingens postkasse aaes@stps.dk med følgende oplysninger og dokumentation:
- Dit navn
- Din adresse
- Dit telefonnummer
- Din fødselsdato (vær opmærksom på, at idet et CPR nummer er en fortrolig oplysning, bør du aldrig opgive dit CPR nummer i en ikke-krypteret mail).
- Ansættelseskontrakt fra din arbejdsgiver (Løn og Personaleafdeling). Obs! Ansættelseskontrakten er ikke den samme som en uddannelsesaftale fra Regionen.
- Tilsagn om din evalueringsansættelse sendt direkte fra det henhørende Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse til os.
- Ansættelsesstedets e-mailadresse (f.eks. til den ledende overlæge/uddannelsesansvarlig overlæge). Hvis du har fået tilsagn om begge forløb, inden du begynder det første forløb, oplys gerne en e-mailadresse for hvert ansættelsessted.
- Dit opdateret CV med oplysning om eventuelt ophold i udlandet/ferie.
- Erklæring om "good standing" eller lignende.
- Eventuelt dit journalnummer, som begynder med 32-1511- .
Derudover skal du sørge for, at vi modtager følgende dokumentation med fysisk post fra den kompetente sundhedsmyndighed:
Erklæring om "good standing"
En erklæring om din professionelle status (Certificate of Current Professional Status/Certificate of good standing) i en forseglet kuvert, hvor myndighedens navn, adresse og logo/stempel fremgår. Erklæringen må maksimalt være 3 måneder gammel, når vi har al den krævede dokumentation fra dig og kan indlede sagsbehandlingen. Det skal fremgå af erklæringen, at du har ret til at fungere inden for dit fag – dvs. at du ikke har fået frataget din autorisation.
Du kan også vælge at sende blanketten Validation of Registration til den kompetente sundhedsmyndighed, og bede dem udfylde den. Hent Validation of registration
Erklæring om "non-registration"
Hvis du ikke er autoriseret og derfor ikke kan få udstedt en erklæring om "good standing", skal du i stedet indsende en erklæring om "non-registration" i en forseglet kuvert, hvor myndighedens navn, adresse og logo/stempel fremgår. Du kan finde mere information på siden Erklæring om "non-registration".
Du eller anden part må gerne selv enten sende kuverten med erklæringen eller blanketten til os eller aflevere den på vores adresse. Du må ikke bryde forseglingen.
Hvis erklæringen ikke er udfærdiget på engelsk, bliver denne – efter en konkret vurdering – sendt til dig, så du kan få den oversat ved en translatør. Du skal sørge for, at dit fulde navn står med latinske bogstaver eller at dit journalnummer fremgår af den modtagne erklæring, så vi kan finde din ansøgning i vores sagsregister.
EPIC rapport
Du kan også på ny få din autorisation som læge (license to practice) eller tilsvarende verificeret igennem Educational Commission for Foreign Medical Graduates (ECFMG®), USA. En EPIC-rapport vil kunne erstatte krav om erklæring om ”good standing” eller en erklæring om ”non-registration. Du skal være opmærksom på, at verifikationsdatoen fra den kompetente myndighed skal være opdateret i rapporten.
Anden evalueringsautorisation
Når du søger om en evalueringsansættelse til dit andet forløb, skal du sende en ny ansøgning om evalueringsautorisation til afdelingens postkasse aaes@stps.dk med følgende oplysninger og dokumentation:
- Dit navn
- Din fødselsdato (vær opmærksom på, at idet et CPR nummer er en fortrolig oplysning, bør du aldrig opgive dit CPR nummer i en ikke-krypteret mail).
- Ansættelseskontrakt fra din arbejdsgiver (Løn og Personaleafdeling). Obs! Ansættelseskontrakten er ikke den samme som en uddannelsesaftale fra Regionen.
- Tilsagn om din evalueringsansættelse sendt direkte fra det henhørende Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse til os.
- Ansættelsesstedets e-mailadresse (f.eks. til den ledende overlæge/uddannelsesansvarlig overlæge). Skriv kun én e-mailadresse.
- Eventuelt dit journalnummer, som begynder med 32-1511- .
Du skal ikke påny sende et opdateret CV og erklæring om "good standing".
Sagsbehandlingstid
Når vi har modtaget al den krævede dokumentation, vil vi behandle din ansøgning om evalueringsautorisation så hurtigt som muligt. Behandlingen af din ansøgning om evalueringsautorisation kan dog tage op til 14 dage.
Vi har ikke mulighed for at udstede en evalueringsautorisation til dig med tilbagevirkende kraft.
Det offentlige autorisationsregister
Når du har modtaget din evalueringsautorisation, vil den fremgå af vores offentlige Autorisationsregistret. Her kan du, din arbejdsgiver og andre interesserede se din autorisationsstatus.
Der kan dog gå op til 48 timer før oplysningerne findes i registeret. Oplysningerne findes tidligst i registeret på datoen, hvor du har opnået din evalueringsautorisation. Det er muligt for dig at udskrive oplysningerne fra hjemmesiden.