Tilsyn med ordinationer
Alle apoteker indberetter oplysninger fra udleverede recepter til et centralt register hos Sundhedsdatastyrelsen, som vi efterfølgende får udtræk fra. Vi kan på den måde følge den enkelte læges eller tandlæges ordination af smertestillende medicin og visse andre afhængighedsskabende lægemidler til patienterne.
Det kan også følges, hvor meget vedkommende rekvirerer til brug i praksis.
Læs mere om vores tilsyn med ordinationer
Hvilke oplysninger behandler vi?
Vi modtager oplysninger om:
- hvad der er blevet ordineret
- lægen eller tandlægen der har ordineret lægemidlet
- patienten der har fået ordineret lægemidlet
Vi behandler almindelige personoplysninger, såsom:
- Identitet, herunder navn og CPR-nummer
- AutorisationsID, faggruppe og speciale
Vi behandler følsomme oplysninger i form af helbredsoplysninger i det omfang, at helbredsoplysninger kan udledes af de faktiske oplysninger om den enkelte ordination af lægemiddel.
Vores formål med behandling af personoplysninger
Formålet med tilsynet er at sikre, at læger og tandlæger udviser omhu og samvittighedsfuldhed ved ordination af afhængighedsskabende lægemidler. Tilsynet skal således både sikre, at der ikke ordineres afhængighedsskabende lægemidler på uforsvarlig vis til patienter og at det opdages, hvis læger eller tandlæger rekvirerer medicin til eget brug.
Vores retsgrundlag
Retsgrundlaget for vores tilsyn med behandlingssteder og sundhedspersoner fremgår af henholdsvis sundhedsloven og autorisationsloven. Vi modtager oplysninger om ordinationer i overensstemmelse med Bekendtgørelse om videregivelse af oplysninger fra Sundhedsdatastyrelsens Lægemiddeladministrationsregister.
Vores behandling af personoplysninger er baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e. Vores behandling af følsomme personoplysninger er baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra g. Vores behandling af CPR-nummer er baseret på databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.
Så længe opbevarer vi oplysningerne
Oplysningerne slettes automatisk efter 2 år.
Hvis vi benytter oplysningerne til en konkret tilsynssag, overføres oplysningerne til vores sagsbehandlingssystem, og opbevares heri i op til 30 år efter sagens afslutning. Du kan læse mere om vores opbevaring af personoplysninger i vores generelle data- og privatlivspolitik.
Find mere information
I vores data- og privatlivspolitik kan du læse mere om vores behandling af personoplysninger, fx:
- Dine rettigheder
- Kontaktoplysninger til os og databeskyttelsesrådgiveren
- Klageadgang
Se vores data- og privatlivspolitik