Når en patient får foretaget en scanning eller en anden billeddiagnostisk undersøgelse, er det vigtigt, at billederne bliver vurderet og beskrevet af kompetente fagfolk, og at resultaterne bliver kommunikeret til de rette sundhedspersoner, så patienten kan få den nødvendige behandling uden forsinkelse.
I nogle tilfælde bliver fx scanningsbilleder beskrevet et andet sted end der, hvor undersøgelsen har fundet sted. Det kan være, hvis en billeddiagnostisk afdeling sender billederne til en ekstern samarbejdspartner i Danmark eller i udlandet, som så sender kliniske beskrivelser af billederne tilbage til afdelingen til brug for diagnostik og videre behandling.
Når fx en radiologisk afdeling bruger en leverandør til vurdering og beskrivelser, er det vigtigt, at der er klare aftaler og arbejdsgange, som understøtter patientsikker udredning og behandling. En afdeling, der bruger en leverandør, fx i udlandet, skal bl.a. sikre sig, at leverandøren har de nødvendige kompetencer.
Nu sætter Styrelsen for Patientsikkerhed fokus på samarbejdet om billeddiagnostiske undersøgelser med en række administrative tilsyn, der bl.a. skal afdække, hvordan radiologiske afdelinger og klinikker sikrer, at information om alvorlige fund eller betydende bifund i de billeddiagnostiske undersøgelser bliver overleveret rettidigt til den behandlingsansvarlige læge.
De administrative tilsyn med billeddiagnostiske undersøgelser foregår ved, at styrelsen gennemgår en række forskellige dokumenter fra relevante afdelinger og klinikker ud fra et sæt målepunkter, der handler om særlige risici for patientsikkerheden i samarbejdet om billeddiagnostiske undersøgelser.
Tilsynet ser bl.a. på skriftlige beskrivelser af organisering, ansvars- og kompetenceforhold samt formidling af vurderinger. Hvis behandlingsstederne benytter leverandører i udlandet, vil tilsynet også se på instrukser for, hvordan man fx sikrer oversættelse af vurderinger til dansk.
Læs mere og se målepunkter for tilsynet med billeddiagnostiske behandlingssteder