Tandklinikken Elke Nebel

30-05-2024

Styrelsen for Patientsikkerhed har den 30. maj 2024 givet påbud til Tandklinikken Elke Nebel om at sikre tilstrækkelig journalføring, forsvarlig hygiejne samt forsvarlig materialehåndtering.

Styrelsen for Patientsikkerhed har påbudt Elke Nebel:

  1. at sikre tilstrækkelig journalføring fra den 30. maj 2024.
  2. at sikre forsvarlig hygiejne fra den 30. maj 2024.
  3. at sikre forsvarlig materialehåndtering fra den 30. maj 2024.

Påbuddet kan ophæves, når Styrelsen for Patientsikkerhed ved et nyt tilsynsbesøg har konstateret, at påbuddet er efterlevet.

Baggrund

Styrelsen for Patientsikkerhed gennemførte den 9. april 2024 et  varslet, reaktivt tilsyn med Tandklinikken Elke Nebel. Baggrunden for tilsynet var, at styrelsen havde modtaget en bekymringshenvendelse  fra Haderslev Kommune. 

Tandklinikken Elke Nebel er en privatejet klinisk tandtekniker klinik, som på tidspunktet for tilsynet bestod af ejer, klinisk tandtekniker, Mira Nebel og én ansat klinisk tandtekniker, som hjalp i laboratoriet ca. tre timer om ugen.

Ved tilsynet blev der gennemgået seks journaler. For en detaljeret gennemgang af fundene ved tilsynsbesøget henvises til tilsynsrapporten.

Begrundelse for påbuddet

Journalføring

Vi konstaterede, at der på Tandklinikken Elke Nebel ikke blev ført journal i overensstemmelse med bekendtgørelse nr. 1225 af 8. juni 2021 om autoriserede sundhedspersoners patientjournaler (journalføringsbekendtgørelsen) og vejledning nr. 9525 af 1. juli 2021 om journalføring på det tandfaglige område.

Vi kunne konstatere, at journalføringen var sparsom og i flere journaler manglede flere patientseancer helt. I alle de gennemgåede journaler manglede journalføring af nødvendige oplysninger såsom anamnese, kliniske fund ved undersøgelse herunder resttandsæt og beskrivelse af slimhinder og underlag. Derudover manglede i flere tilfælde en udarbejdet behandlingsplan samt journalføring af udførte behandlinger.

Vi vurderer, at det udgør en risiko for patientsikkerheden, når nødvendige oplysninger ikke journalføres, idet journalen er et arbejdsredskab, som danner grundlag for behandlingen af patienterne og sikrer kvalitet og kontinuitet i behandlingen.

Overgange i patientforløb

Styrelsen konstaterede, at der i flere journaler, hvor det var relevant, ikke forelå dokumentation for samarbejde med en tandlæge.

Klinikken anførte i kontinuationen, at patienten var henvist fra tandlægen, men der var ikke en skriftlig henvisning fra tandlægen i journalen eller et telefonnotat vedrørende kontakt med tandlægen.

Det skal  fremgå af journalen, om der er indhentet henvisning fra tandlægen i forbindelse med den videre behandling, hvor det er relevant. 

Vi har lagt vægt på, at klinikken var opmærksom på og efterlevede at der i henhold til afgrænsning af kliniske tandteknikeres virksomhedsområde er krav til samarbejde med en tandlæge, og at der dermed var tale om journalføringsmangler.

Informeret samtykke

Styrelsen konstaterede under tilsynsbesøget, at der manglede journalført samtykke til behandling i alle de journaler, som blev gennemgået på tilsynet. Behandlingsstedet kunne redegøre for, at der blev indhentet samtykke, men det blev ikke journalført.

Samlet vurdering vedr. journalføring

Det er styrelsens vurdering, at de beskrevne grundlæggende og gennemgående mangler i form af ikke ajourført, fyldestgørende og systematisk journalføring rummer en betydelig fare for patientsikkerheden både med hensyn til sikring af kontinuitet og kvalitet i behandlingen af den enkelte patient.

Styrelsen har lagt vægt på, at at fundene var gennemgående i alle stikprøver.

Hygiejne

Biologiske sporeprøver, sterile pakninger og autoklavering

Vi konstaterede under tilsynet, at behandlingsstedet ikke havde udført biologiske sporeprøver siden foråret 2023, selvom det følger af de Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer for tandklinikker (herefter NIR), at der til brug for kontrol af autoklave blandt andet skal være dokumentation for biologiske sporeprøver udført hver tredje måned efter forskrifter for test af autoklaver.

Vi konstaterede også, at klinikken pakkede enkelte instrumenter og gazetamponer sterilt, men at de sterile pakninger var pakket i april/maj 2023. Holdbarheden var derved overskredet med op til 10 måneder.

Videre konstaterede vi, at klinikken dagligt autoklaverede deres bor, som de brugte til korrektion på brugte proteser, i stedet for at autoklavere mellem hver patient, som anbefalet i  NIR.

Styrelsen observerede også, at der lå bor i slibeboksen, som ikke blev fjernet, når de var blevet brugt.

Det er styrelsens opfattelse, at manglende efterlevelse af NIR medfører en øget risiko for smitteoverførsel og dermed risiko for patientsikkerheden ved behandling i klinikken.

Materialehåndtering

Vi fandt ved tilsynet flere materialer med overskreden holdbarhedsdato samt materialer, der blev opbevaret uden for original emballage uden mærkning med holdbarhed og indhold. Vi fandt også spritservietter, hvor anbrudsdatoen ikke var påskrevet.

Det er styrelsens vurdering, at det udgør en betydelig risiko for patientsikkerheden, når der anvendes materialer, der kan have overskredet holdbarhed og/eller når materialerne ikke håndteres korrekt.

Samlet vurdering

Styrelsen vurderer, at fejlene og manglerne indenfor journalføring, hygiejne og materialehåndtering udgør større problemer af betydning for patientsikkerheden.