Styrelsen for Patientsikkerhed gik i 2018 111 organisatoriske tilsynsbesøg på landets tandklinikker. Styrelsen har på baggrund af tilsynsbesøgene udgivet læringsmaterialer rettet mod tandklinikker og efterfølgende bemærket, at tandklinikkerne har taget læringsmaterialet til sig.
"Tilsynsbesøgene viser, at landets tandklinikker overordnet har et pænt patientsikkerhedsmæssigt niveau. Vi håber, at der fortsat sker en udvikling og forventer, at flere klinikker i fremtiden vil rykke til vurderingen "Ingen problemer af betydning for patientsikkerheden"," siger Anette Lykke Petri, overlæge og enhedschef Styrelsen for Patientsikkerhed. "Aktuelt har 29 % af klinikkerne i 2018 allerede fået den bedste vurdering ift. patientsikkerheden, og det kan jeg ikke rose nok."
Fortsat brug for læringsindsatser på enkelte områder
Styrelsens erfaringsopsamling fra tilsynsbesøgene viser, at der er en række områder, hvor der fortsat er basis for at arbejdere videre med læringsindsatser, der kan styrke patientsikkerheden på tandklinikkerne.
På en række af de besøgte klinikker bør der være skærpet opmærksomhed på beskrivelserne af de delegerede opgaver, som skal være udformet som en skriftlig instruks. Instrukserne om uddelegering af forbeholdt virksomhed skal både være entydige og relevante for den, der skal udføre opgaven.
En del klinikker skal fortsat have fokus på at få journalført korrekt, når en røntgenundersøgelse viser noget, der giver anledning til opfølgning, eller når sundhedspersonen har fået informeret samtykke fra patienten, hvilket er et grundlæggende princip i sundhedsloven.
Få inspiration til mere læring, og læs om tilsynsbesøgene i erfaringsopsamlingen.