Tilsyn i tal
Fra indberetning til sanktion
Vi modtager årligt rigtig mange indberetninger fra mange forskellige kilder – fx patienter, pårørende, kolleger, ledelse, Styrelsen for Patientklager eller via historier i medierne. Som illustreret i figuren, modtager vi årligt mere end 11.000 indberetninger. Fra 2017 til 2021 har det i gennemsnit ført til ca. 1.000 tilsynssager om året, og der er blevet udstedt ca. 300 sanktioner fordelt på mellem 150-215 autoriserende sundhedspersoner i gennemsnit per år.
Fordeling mellem faglighedssager og egnethedssager
Af den samlede mængde oprettede tilsynssager for perioden 2017 til 2021 er 34 procent egnethedssager og 66 procent faglighedssager.
Overvægten af faglighedsager skyldes blandt andet, at alle disciplinærnævnssager med kritik (afgørelser fra Styrelsen for Patientklager) per automatik oprettes som faglige tilsynssager, hvorefter vi foretager en individuel gennemgang af sagerne og vurderer, om der er grundlag for at gå videre med den enkelte sag, hvis vi vurderer, at der er en bekymring for den fremadrettede patientsikkerhed.
Fordelingen mellem faglighed og egnethed er anderledes, når vi ser på de tilsynssager, der ender med en sanktion:
- 68 procent af alle sanktioner i perioden 1. juli 2016 til 31. december 2021 er begrundet i egnethed.
- 28 procent er begrundet i faglighed.
- 4 procent af sanktionerne er givet på baggrund af både egnethed og faglighed.
Fordeling mellem sanktionstyper
Generelt gælder det, at vores reaktion skal være proportional i forhold til de faglige eller egnethedsmæssige problemer, som en sundhedsperson har. Det betyder, at vi ikke reagerer mere omfattende end nødvendigt for at sikre patienternes sikkerhed. Det er et grundlæggende retsprincip, og det betyder, at vi f.eks. kun fratager en sundhedspersons autorisation i de tilfælde, hvor en af de mindre indgribende sanktioner ikke i tilstrækkelig grad kan sikre patienternes sikkerhed.
Nedenstående tabeller viser antallet af sanktioner, der er udstedt til autoriserede sundhedspersoner fordelt på de forskellige sanktionsmuligheder. Antallet af udstedte sanktioner er opgjort på alle autoriserede faggrupper og specifikt på faggrupperne læger, tandlæger, sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter.
Tabellerne viser antal udstedte sanktioner og ikke antal sundhedspersoner med sanktion. Det skyldes, at en sundhedsperson godt kan have flere sanktioner.
Alle autoriserede faggrupper |
|
|||
Sanktionstype |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Skærpet tilsyn |
23 |
28 |
27 |
17 |
Fagligt påbud |
17 |
15 |
13 |
9 |
Midlertidig indskrænkning |
16 |
15 |
6 |
7 |
Midlertidig autorisationsfratagelse |
51 |
60* |
69 |
48* |
- På grund af fare (§9, stk. 1) |
31 |
22 |
23 |
20 |
- På grund af manglende medvirken (9, skt. 4) |
14 |
38 |
39 |
28 |
- På baggrund af fratagelse i udlandet (§7 B) |
6 |
<5 |
7 |
<5 |
Forbud |
21 |
14 |
17 |
11 |
Suspension |
32 |
38 |
21 |
29 |
Indskrænkning af ordinationsretten |
<5 |
<5 |
<5 |
<5 |
Egnethedspåbud |
- |
76 |
93 |
135 |
Afgørelser med vilkår |
- |
65 |
67 |
60 |
Total |
160** |
311** |
313** |
316** |
* eksklusiv Midlertidig autorisationsfratagelse på grund af fratagelse i udlandet (§7 B)
**eksklusiv indskrænkning af ordinationsretten
Læger |
|
|||
Sanktionstype |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Skærpet tilsyn |
11 |
8 |
11 |
7 |
Fagligt påbud |
14 |
8 |
5 |
6 |
Midlertidig indskrænkning |
8 |
7 |
5 |
6 |
Midlertidig autorisationsfratagelse |
17* |
16 |
26 |
21* |
- På grund af fare (§9, stk. 1 og stk 3) |
11 |
<5 |
7 |
7 |
- På grund af manglende medvirken (9, skt. 4) |
6 |
10 |
14 |
14 |
- På baggrund af fratagelse i udlandet (§7 B) |
<5 |
<5 |
5 |
<5 |
Forbud |
<5 |
<5 |
7 |
8 |
Suspension |
15 |
26 |
7 |
14 |
Indskrænkning af ordinationsretten |
<5 |
<5 |
<5 |
<5 |
Egnethedspåbud |
- |
19 |
23 |
36 |
Afgørelser med vilkår |
- |
17 |
14 |
21 |
Total |
73 |
105 |
98** |
119** |
* eksklusiv Midlertidig autorisationsfratagelse på grund af fratagelse i udlandet (§7 B)
**eksklusiv indskrænkning af ordinationsretten
Tandlæger |
|
|||
Sanktionstyper |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Skærpet tilsyn |
<5 |
6 |
7 |
5 |
Fagligt påbud |
<5 |
6 |
8 |
<5 |
Midlertidig indskrænkning |
<5 |
<5 |
<5 |
<5 |
Midlertidig autorisationsfratagelse |
<5 |
<5 |
<5 |
<5 |
- På grund af fare (§9, stk. 1 og stk. 3) |
<5 |
<5 |
<5 |
<5 |
- På grund af manglende medvirken (9, skt. 4) |
<5 |
<5 |
<5 |
<5 |
- På baggrund af fratagelse i udlandet (§7 B) |
<5 |
<5 |
<5 |
<5 |
Forbud |
<5 |
<5 |
<5 |
<5 |
Suspension |
<5 |
<5 |
<5 |
<5 |
Indskrænkning af ordinationsretten |
<5 |
<5 |
<5 |
<5 |
Egnethedspåbud |
- |
<5 |
<5 |
<5 |
Afgørelser med vilkår |
- |
<5 |
<5 |
<5 |
Total |
16 |
20 |
24 |
16 |
Sygeplejersker |
|
|||
Sanktionstyper |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Skærpet tilsyn |
5 |
10 |
5 |
<5 |
Fagligt påbud |
<5 |
<5 |
<5 |
<5 |
Midlertidig indskrænkning |
<5 |
<5 |
<5 |
<5 |
Midlertidig autorisationsfratagelse |
12 |
27* |
19* |
13* |
- På grund af fare (§9, stk. 1 og stk. 3) |
9 |
12 |
11 |
7 |
- På grund af manglende medvirken (9, skt. 4) |
<5 |
15 |
8 |
6 |
- På baggrund af fratagelse i udlandet (§7 B) |
<5 |
<5 |
<5 |
<5 |
Forbud |
8 |
7 |
<5 |
<5 |
Suspension |
6 |
8 |
9 |
9 |
Egnethedspåbud |
- |
42 |
40 |
54 |
Afgørelser med vilkår |
- |
33 |
36 |
22 |
Total |
33 |
129 |
112 |
103 |
* eksklusiv Midlertidig autorisationsfratagelse på grund af fratagelse i udlandet (§7 B)
Social- og sundhedsassistenter |
|
|||
Sanktionstyper |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Skærpet tilsyn |
<5 |
<5 |
<5 |
<5 |
Fagligt påbud |
<5 |
<5 |
<5 |
<5 |
Midlertidig indskrænkning |
<5 |
<5 |
<5 |
<5 |
Midlertidig autorisationsfratagelse |
11 |
14 |
18 |
10 |
- På grund af fare (§9, stk. 1 og stk 3.) |
7 |
<5 |
<5 |
<5 |
- På grund af manglende medvirken (9, skt. 4) |
<5 |
10 |
14 |
6 |
- På baggrund af fratagelse i udlandet (§7 B) |
<5 |
<5 |
<5 |
<5 |
Forbud |
7 |
<5 |
<5 |
<5 |
Suspension |
7 |
<5 |
<5 |
<5 |
Egnethedspåbud |
- |
16 |
19 |
39 |
Afgørelser med vilkår |
- |
14 |
12 |
17 |
Total |
26 |
47 |
55 |
70 |
Autorisationsfratagelse ved domstol
Hvis vi vurderer at der er grundlag for at en midlertidig autorisationsfratagelse skal fortsætte efter to år, skal vi anlægge en retssag om permanent autorisationsfratagelse ved byretten. En sundhedsperson kan også blive frataget autorisationen i en straffedom. Tallet dækker over alle fratagelser ved dom uanset, om sagen er indbragt af anklagemyndigheden eller Styrelsen for Patientsikkerhed.
Autorisationsfratagelse ved domstol |
|
|||
Sanktionstyper |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Alle autoriserede faggrupper |
22 |
17 |
21 |
8 |
Læger |
7 |
8 |
2 |
3 |
Tandlæger |
1 |
1 |
1 |
0 |
Sygeplejersker |
8 |
2 |
8 |
4 |
Social- og sundhedsassistenter |
6 |
6 |
8 |
1 |
Frivillig autorisationsfraskrivelse
Det er muligt frivilligt at fraskrive sig sin autorisation – eller dele af den. Det kan være enten for en fastsat periode eller indtil videre.
Frivillig autorisationsfraskrivelse |
|
|||
Sanktionstyper |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Alle autoriserede faggrupper |
62 |
58 |
57 |
65 |
Læger |
5 |
8 |
5 |
2 |
Tandlæger |
0 |
1 |
2 |
0 |
Sygeplejersker |
11 |
16 |
20 |
20 |
Social- og sundhedsassistenter |
34 |
23 |
22 |
37 |
Udover ovenstående har vi registeret 2 frivillige indskrænkninger i ordinationsretten i perioden 2019-2021 og 4 frivillige virksomhedsindskrænkninger i perioden 2019-2021.