Dødsattest

Del sidens indhold med andre

En dødsattest er et juridisk dokument, der bekræfter at en person er død. En dødsattest udfyldes og indberettes elektronisk af den læge, som har foretaget ligsynet.

Lægen udfylder dødsattesten og foretager dødsanmeldelsen

Dødsattesten indberettes af den ligsynsgående læge til Sundhedsdatastyrelsen. Dødsattestens ene del (side 1) indeholder oplysninger om, hvor og hvornår en person er død, og lægen udleverer efter ligsynet en kopi af dødsattestens side 1 til de pårørende eller til den bedemand, som skal varetage begravelsen.

Dødsattestens anden del (side 2) indeholder oplysninger der tilgår dødsårsagsregisteret. Det er oplysninger om dødsmåden og dødsårsagen. Oplysningerne anvendes af myndighederne til overvågning af dødsårsager og til forskning.

Når dødsattesten indberettes elektronisk, sker der samtidig dødsanmeldelse til det centrale personregister. Det betyder fx, at afdødes bankkonti lukkes.

Under visse omstændigheder jf. §179 i Sundhedsloven skal lægen, der tilkaldes ved dødsfald indberette dødsfaldet til politiet. Politiet undersøger herefter omstændighederne ved dødsfaldet og beslutter efter rådgivning fra en læge i Styrelsen for Patientsikkerhed, om der skal afholdes retslægeligt ligsyn.

Tavshedspligt og oplysninger fra dødsattesten

Tavshedspligten ophæves ikke med patientens død. Derfor må en læge eller anden sundhedsperson ikke videregive fortrolige oplysninger, som må antages at være i strid med den afdødes ønsker. Oplysninger om en afdød patients sygdomsforløb, dødsårsag og dødsmåde til afdødes nærmeste pårørende, afdødes egen læge og den læge, der havde afdøde i behandling må videregives hvis

  • oplysningerne ikke antages at være i strid med afdødes ønsker
  • hensynet til afdøde eller andre private interesser ikke taler afgørende imod det.

Lægen må også gerne udlevere en kopi af dødsattestens første del (side 1) til de pårørende, så afdøde kan begraves og som dokumentation på dødsfaldet, men de må ikke udlevere en kopi af dødsattesten side 2, med mindre der skal udstedes ligpas.

Forsikringsselskaber

Forsikringsselskaber kan have brug for oplysninger fra dødsattesten, og de vil i så fald skulle indhente fra den forsikringsberettigede for at få udleveret oplysningerne. Forsikringsselskaberne skal, når de har indhentet samtykket, selv kontakte Sundhedsdatastyrelsen.

Oplysninger om sygdomsforløb, dødsårsag og dødsmåde

De nærmeste pårørende kan henvende sig til afdødes alment praktiserende læge eller den læge, der havde afdøde i behandling, hvis de ønsker at få oplysninger om afdødes sygdomsforløb, dødsårsag og dødsmåde og dette ikke strider mod afdødes ønsker.

Hvis en person er afgået ved døden på et sygehus, skal man kontakte afdelingen, hvor afdøde var indlagt. Det kan anbefales, at man også kontakter sygehusets patientvejleder for at få rådgivning.

Oplysninger efter retslægeligt ligsyn og obduktion

Det er politidirektøren, som skal afgøre, om der kan gives aktindsigt i en dødsattest, hvis der er foretaget et retslægeligt ligsyn eller der foreligger en retslægelig obduktionserklæring. Anmodninger om aktindsigt i en dødsattest udstedt efter retslægeligt ligsyn eller i retslægelige obduktionserklæringer skal derfor rettes til politiet.
Såfremt de pårørende ønsker en mundtlig uddybning af oplysningerne i en dødsattest udstedt efter et retslægeligt ligsyn skal der ligeledes rettes henvendelse til politiet. . Politiet kan bede om styrelsens bistand til videreformidling af oplysninger til en familie fx fordi der kan være fagtermer mv., der skal forklares. Det vil typisk være den læge, der har foretaget det retslægelige ligsyn sammen med politiet, der i så fald bistår politiet.