Læring og tilsyn
Et af formålene med det sundhedsfaglige tilsyn er at understøtte læring, både lokalt på det enkelte behandlingssted og på tværs af landet.
Læringen sker lokalt, og for de behandlingssteder, der får tilsyn, kan det bl.a. ske i forberedelsen til tilsynet, hvor behandlingssteder vælger at gennemgå egne retningslinjer og procedurer, eventuelt kombineret med en journalaudit. Det sker også gennem dialog undervejs i tilsynet, og det sker gennem tiltag, som behandlingssteder kan sætte i værk efter tilsynet, fx som opfølgning på henstillinger.
For de behandlingssteder, som ikke får tilsyn, kan de erfaringer, som samles op gennem tilsynene, også være kilde til læring. Den viden, som styrelsen løbende opsamler fra tilsynene, danner grundlag for læringsindsatser, bl.a. i form af erfaringsopsamlinger og i form af nationale forbedringsprojekter, temadage og undervisningsmateriale.
Erfaringsopsamlinger fra tilsyn
Resultater og konklusioner fra de sundhedsfaglige tilsyn er samlet i erfaringsopsamlinger. Her kan man bl.a. læse om observationer og læringspotentialer, der er identificeret på baggrund af tilsyn med forskellige typer af behandlingssteder.
Læs erfaringsopsamlinger fra tilsynetMålepunkter for tilsyn
De målepunkter vi bruger, når vi fører tilsyn med landets behandlingssteder, offentliggør vi her på hjemmesiden med det formål, at både de behandlingssteder, som udvælges til tilsynsbesøg, og de, der ikke gør, kan gennemgå målepunkterne og lære af dem i en lokal kontekst.
Find målepunkter for tilsyn med forskellige typer af behandlingssteder