Vejledning hos de nationale kontaktpunkter

Del sidens indhold med andre

Kort fortalt

Alle EU-lande har mindst et nationalt kontaktpunkt, hvor du kan søge oplysninger, når du planlægger at købe sundhedsydelser i et andet EU-land, Norge, Island eller Liechtenstein. Det er også en god idé at søge råd hos et af de danske nationale kontaktpunkter, når du overvejer behandling i udlandet. Du kan få hjælp til at finde information om adgang til behandling, priser, ventetid, de faglige standarder og retningslinjer.

Danmark har et koordinerede nationalt kontaktpunkt og nationale kontaktpunkter i hver af de fem regioner.

Styrelsen for Patientsikkerhed er det koordinerende nationale kontaktpunkt og giver generel vejledning om din mulighed for at søge behandling i et andet EU-land, Norge, Island eller Liechtenstein.

De fem regionale nationale kontaktpunkter kan give dig konkret vejledning om, hvad du skal være opmærksom på, når du søger behandling i udlandet og om du kan få tilskud til behandlingen. De regionale nationale kontaktpunkter finder du ved regionernes patientkontorer.

Patientvejledning i regionerne

Hver region har et patientkontor, dog har Region Hovedstaden flere patientkontorer på forskellige adresser i regionen.

Region Nordjylland

Tlf. 97 64 80 10
patientkontor@rn.dk

Se oplysninger om patientkontoret på Region Nordjyllands hjemmeside

Region Midtjylland

Tlf. 78 41 04 44
patientkontoret@rm.dk

Se oplysninger om patientkontoret på Region Midtjyllands hjemmeside

Region Syddanmark

Tlf. 76 63 14 90
patientkontoret@rsyd.dk

Se oplysninger om patientkontoret på Region Syds hjemmeside

Region Sjælland

Tlf. 70 15 50 01
patientvejledningen@regionsjaelland.dk

Se oplysninger om patientvejledning påRegion Sjællands hjemmeside

Region Hovedstaden

Placeret lokalt på hvert hospital.

Se oplysninger om patientvejledning på Region Hovedstadens hjemmeside