Ambulancebehandler - Norden EU, Liechtenstein eller Schweiz
Sådan søger du dansk autorisation som ambulancebehandler
Hvis du
- er statsborger i et land uden for EU, Norge, Island, Liechtenstein eller Schweiz, og har en uddannelse fra et andet land end Danmark
- eller du er statsborger i EU, Norge, Island, Liechtenstein eller Schweiz, og er uddannet i et land uden for Danmark eller uden for et af de nævnte lande
skal du igennem tre trin for at opnå dansk autorisation: 1) Du skal have godkendt din uddannelse, 2) du skal bestå en sprogprøve, og 3) du skal gennemføre en evalueringsansættelse. Hvert trin skal dokumenteres. Vi guider dig gennem hele processen, som kan vare flere år.
Hvis du
- er statsborger i EU, Norge, Island eller Liechtenstein og
- har gennemført din uddannelse som ambulancebehandler uden for et af de nævnte lande og
- har fået anerkendt din uddannelse som ambulancebehandler i EU, Norge, Island eller Liechtenstein og
- har 3 års erhvervserfaring som ambulancebehandler i det land, som har anerkendt din uddannelse
kan du søge efter EU-reglerne.
Har vi allerede anerkendt din uddannelse?
Hvis vi allerede har anerkendt din uddannelse, skal du
- sende os en kopi af dit anerkendelsesbrev
- sende os et opdateret cv
- sende os dokumentation for, at du var ansat som ambulancebehandler/paramediciner i Danmark den 1. juli 2019 (f.eks. lønseddel, bekræftelse fra din arbejdsgiver el.lign.)
- sende os dokumentation for din professionelle status (Certificate of Current Professional Status), hvis du har arbejdet uden for Danmark, efter du blev anerkendt
- udfylde og indsende ansøgningsskemaet online og betale gebyret
Du behøver ikke sende os dokumentation for din uddannelse, din identitet og eventuel supplerende dokumentation, hvis vi allerede har anerkendt din uddannelse.
Gebyr
Det koster 1.040 kr. i gebyr at få udstedt en autorisation.
Betaling
Du vil blive bedt om at betale gebyret, før vi udsteder autorisationen.
Sådan behandler vi din ansøgning
Vi sender dig en kvittering, når vi har modtaget din ansøgning og den dokumentation, du har sendt ind. Vi kan bede om mere dokumentation, hvis vi vurderer, at dokumentationen for din oprindelige autorisation, uddannelse eller erhvervserfaring er mangelfuld.
Når du har gennemgået alle trin i autorisationsprocessen, og du har opfyldt alle betingelser, udsteder vi en autorisation til dig. Din autorisation er digital, og den vises i autorisationsregistret.
Sagsbehandlingstid
Den tilstræbte sagsbehandlingstid er op til 4 måneder fra det tidspunkt, hvor styrelsen har modtaget al den krævede dokumentation. Imidlertid er det p.t. ikke i alle tilfælde muligt at overholde. Vi arbejder fokuseret på at nedbringe sagsbehandlingstiden til de tilstræbte 4 måneder.
Titel
Titlen er beskyttet, og du må kun kalde dig ambulancebehandler, hvis du har en autorisation.
Autorisation og tilsyn
Når du har en autorisation, fører vi tilsyn med dit professionelle virke. Hvis du er til fare for patientsikkerheden, kan du få indskrænket dit virkeområde, eller du kan miste din autorisation.
75-års regel
Retten til at udøve selvstændig faglig virksomhed bortfalder, når du fylder 75 år.
Personoplysninger
Når vi behandler din ansøgning, behandler vi også personoplysninger om dig.